aktuálně: 35 uzavírek, 12 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Petr Bendl navštívil vlakem moderní Kolín i Ústí nad Orlicí

25. února 2009

Ministr dopravy Petr Bendl navštívil v pátek 20. února 2009 Kolín a Ústí nad Orlicí. V rámci společné akce Českých drah (ČD), Správy dopravních železničních cest (SŽDC) a ministerstva dopravy si prohlédl rekonstruovaný kolínský železniční uzel i historickou nádražní budovu v Ústí nad Orlicí. Během cesty vlakem se ministr seznámil s plány ČD na modernizaci vozového parku i s nejdůležitějšími investičními záměry SŽDC pro rok 2009.

Na tiskové konferenci ve vlaku mezi Prahou a Kolínem uvedli zástupci drah, že na koleje ještě letos vyjedou nové soupravy v celkové hodnotě zhruba 4,5 miliardy korun. Nových vozů se dočká zejména příměstská a regionální doprava. Dráhy vlaky zaplatí hlavně z peněz za loňský prodej majetku Správě železniční dopravní cesty. „Na kolejích se letos objeví například 12 nových pantografů City Elefant, 46 regionálních motoráčků nebo 13 modernizovaných vagonů pro motorové vlaky,“ řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala.

V Kolíně si šéf rezortu dopravy se svými náměstky prohlédli nově rekonstruovaný železniční uzel. Už od dubna jím budou moci vlaky projíždět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Skončí totiž celková rekonstrukce místního železničního uzlu, která začala v roce 2006 a stála 1,8 miliardy korun.

Kolín patří k nejvýznamnějším křižovatkám na prvním železničním koridoru, který vede z Děčína přes Prahu do Brna a dále na jih. „Uzel měl nevyhovující parametry a na koridoru působil jako špunt,“ řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

Novotou tak září například i moderní pracoviště výpravčích, které připomíná řízení letového provozu v Jenči u Prahy. V centru pozornosti je několikametrový digitální displej s kolejištěm, kde se zobrazují všechny potřebné informace. Jde například o obsazení kolejí, pohyby vlaků nebo postavení vlakové cesty. Obsluhu systému si vyzkoušel i ministr Bendl.

Na závěr cesty zavítal šéf resortu dopravy do Ústí nad Orlicí. Místní historická nádražní budova totiž nakonec možná neustoupí modernizaci železničního koridoru. Petr Bendl při prohlídce objektu řekl, že existuje varianta, která umožňuje jeho zachování. „Myslím, že není nutné budovu demolovat,“ uvedl Bendl. Podle ministra je nutné najít smysluplné využití stavby a zároveň zabezpečit technicky modernizaci koridoru.

Za zachování stavby se v internetové petici postavilo i téměř 15.000 lidí. SŽDC plánuje stavbu už v letošním roce. Ředitel SŽDC Jan Komárek slíbil, že se společnost pokusí dopracovat projekt tak, aby nádraží z roku 1874 v Ústí zůstalo.

Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží bude stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci. Historický objekt by mohl v budoucnu sloužit napříkad jako muzeum.

-ric- ; ŘSD

Další články

Jak ušetřit na dovolené autem po Evropě: Sledujte kurz eura a cestu plánujte

Cestování autem po Evropě může být levné, pokud víte, kdy vyrazit, kudy jet a jaký je aktuální kurz eura. V tomto článku vám přinášíme konkrétní rady, jak na dovolené finančně nevykrvácet a zároveň si ji užít naplno.

zobrazit článek >

Garážový večírek, který má styl: Jídlo, pití a šipky

Někdy není potřeba vyrážet na dlouhou cestu, aby člověk zažil pořádnou jízdu. Stačí pár přátel, dobré jídlo, pití a prostředí, kde se cítíte jako doma – třeba garáž nebo dílna, která přes den slouží autu, ale večer se může proměnit ve stylové místo pro odpočinek.

zobrazit článek >

Jak dostat nepojízdné auto ze zahraničí? Správné pojištění může zachránit desítky tisíc

S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.

zobrazit článek >