„Zrovna budeme testovat tohoto fešáka,“ ukazuje Radek Špulka na vedle stojící Škodu Octavii v sytě červené barvě. Špulka pracuje jako přijímací technik v autobazaru Auto ESA a má tak na starost kontrolu vykupovaných vozidel.
Bouraným, kradeným a stočeným vstup zakázán
„Denně k nám zákazníci přivezou kolem 60 aut, které pak podrobujeme přísné kontrole,“ říká Špulka. V AutoESA podle něj ověřují především to, zda vůz nebyl bouraný, kradený nebo stočený. „Hlavně z těchto důvodů odmítneme kolem dvou třetin automobilů,“ vysvětluje.
Ještě předtím ale obě strany vyplní přijímací protokol. Pak už následuje nejdůležitější část celého výkupu – testovací jízda. Během ní technik zjistí, zda je v pořádku tah motoru, brzdy i tlumiče přední a zadní nápravy. Kontroluje se i správné fungování okének, zrcátek, rádia nebo tempomatu.
Příliš silná vrstva laku? Tady se asi bouralo
Hned poté přichází na řadu měření vrstvy laku. „V tomto případě je lak silný 130 mikromilimetrů. To odpovídá původní vrstvě, která pochází z výroby,“ tvrdí Špulka a ukazuje na měřící přístroj. „Pokud by vrstva byla silnější než 200 mikromilimetrů, tak pravděpodobně v důsledku nehody a následného kitování nebo rovnání plechů,“ doplňuje.
Auto je potřeba prohlédnout také zespodu. „Spodní část není vůbec poničena. Tady vidíme, že brzdy, ramena, gumy i další části vozu jsou naprosto v pořádku,“ komentuje Špulka stav podvozku testované Octavie.
A pokračuje kontrolou výrobního čísla karoserie, které najdeme na krytu tlumiče, takzvaném klobouku. „Nesmíme zapomenout ověřit původní tmely kolem čísel. Zjistíme tak, jestli nebyl vyměněn třeba celý těsnící klobouk tlumiče,“ upozorňuje Špulka.
Zbytek odhalí diagnostika motoru a elektroniky
Po napojení vozu na počítač následuje diagnostika motoru a veškeré elektroniky. „Tady máme přehled o všech snímačích na brzdách, stavu systému ABS, posilovačích řízení i airbazích,“ vysvětluje Špulka.
Díky databázi automobilů také zjistíme, zda vozidlo není kradené nebo v leasingu. Samozřejmostí je přehled o skutečném stavu tachometru a roku výroby.
„Všechno v pořádku. Tahle škodovka prošla,“ uzavírá David Špulka ukázku, jak v Auto ESA kontrolují vykupovaná vozidla. Stejného postupu se bohužel nedrží zdaleka všechny bazary. Dejte proto přednost jen těm dostatečně prověřeným.
Řidiči i majitelé přepravních firem musejí brát při své práci v potaz mnoho dopravních, logistických i administrativních aspektů. Majitelé chtějí mít přehled o průběhu dodávek, řidiči potřebují trasu naplánovat tak, aby byla co nejefektivnější.
Společnost Total se proto v rámci svého širokého portfolia služeb rozhodla poskytnout dopravcům nástroj, který umožní obojí.
Člověk je od přírody tvor přizpůsobivý. To si jsou vědomi i na ministerstvu, proto nelení a mění dopravní značení jedna báseň. Znáte opravdu všechny?
Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.