aktuálně: 37 uzavírek, 35 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Co to vlastně je hybridní pohon?

29. října 2007

Definice zní, že Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji to bývá kombinace spalovacího motoru a elektromotoru...

Myslím, že v takových pohonech je budoucnost a již dnes po cestách několik takových vozů jezdí. Velkou výhodou takového auta je nulová škodlivost pro životní prostředí, což samozřejmě platí pouze ve chvíli, kdy je auto poháněno elektromotorem.

Ovšem prozatím je pohon jen elektromotorem nemyslitelný, jelikož má malý dojezd a příliš nízkou maximální rychlost. Proto se u hybridního vozu používá také druhý pohon. Spalovací motor se zapne tehdy, kde je nutné jet rychleji a navíc má mnohem větší dojezd, než by tomu bylo pouze u elektromobilu.

Další velkou výhodou hybridního pohonu je účinnost elektromotoru, která je až devadesátiprocentní. Naopak nevýhodou jsou pořizovací náklady vozu, zvýšení hmotnosti a také zmenšení zavazadlového prostoru, což hraje v dnešní době velkou roli.

Který vůz byl vůbec první vyráběný z hybridním pohonem?

Je to Toyota Prius. Jako studie se objevila na tokijském autosalónu už v roce 1995 a o dva roky později už ji měli k dispozici domácí prodejci. Dnes se prodává v Anglii a míří i do dalších evropských zemí. Pro pohon je tady použita kombinace mimořádně technicky vyspělého zážehového čtyřválce s objemem 1,5 l a výkonem 43 kW a 30 kW synchronního elektromotoru. Důmyslná elektronika udržuje čtyřválec neustále v oblasti příznivého točivého momentu, a tedy v oblasti nízké spotřeby. Je-li vozidlo v klidu, spalovací motor se samočinně vypíná.

Při plynulém rozjezdu a jízdě ve městě rychlostí do 50 km/h pohání vůz Prius jen elektromotor za předpokladu, že jsou akumulátory dostatečně nabité. Při potřebě většího výkonu (např. při předjíždění) spalovací motor se samočinně rozběhne, ale jeho řídící jednotka ho stále udržuje v oblasti optimálního zatížení, aby se spotřeba nezvyšovala. Výkonem, který není pro pohon vozu zapotřebí, se prostřednictvím generátoru dobíjejí akumulátory typu Ni-MH (nikl - metalhydrid), které využívají i rekuperovanou část kinetické energie vozu při sjíždění svahu. Běžný provoz tedy nevyžaduje externí zdroj elektrické energie. Průměrnou spotřebu udává Toyota 3,6 l/100 km.

Částečně čerpáno z internetu.

Richard Vlček

Další články

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >