aktuálně: 37 uzavírek, 28 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Na co si dát pozor při koupi vozu?

31. října 2007

Rozhodně nejdůležitější před případnou testovací jízdou je zkontrolovat si všechny doklady a také čísla na karoserii případně motoru. Dbejte především na správnost údajů v technickém průkazu.

Je zcela nezbytné, aby VIN, číslo motoru, ale i barva vozu souhlasila s údaji uvedenými v technickém průkazu. Velký pozor si pak musíte dát na vozy dovezené z Ruska, Ukrajiny, Bulharska, Maďarska apod., protože v těchto zemích se dle statistik nachází nejvíce zcizených aut.

Problém může nastat také v případě, že Vám majitel chce dát pouze jediný klíč od vozu, což je v mnoha případech velmi podezřelé. Především pak z toho důvodu, že majitel mohl dát další klíč od vozu někomu dalšímu, kdo pro něj auto zpětně ukrade. I takové případy již byly v Česku zaznamenány.

Nyní začněme něco o testovací jízdě. Naprosto samozřejmé je to, že nesmí být zapnutý větrák, klimatizace, rádio a další rušivé elementy. Pokud chcete slyšet, jaký je zvuk motor, případně co uslyšíte při řazení, je to nezbytně nutné. Také se snažte, aby spolujezdci nemluvili. Na rovině pusťte volant a zkuste, zda vůz netáhne na některou ze stran.

Účinnost brzd nejlépe ověříte, když prudce sešlápnete brzdový pedál. Také byste měli slyšet, zda funguje systém ABS, pokud je jím auto opatřeno. Když sešlápnete brzdu a pustíte volant, mělo by auto držet stopu. Pokud tomu tak není, pak jsou na vině vadné brzdy, poškozené nápravy nebo špatná geometrie.

Při jízdě nesmíte také slyšet žádné hučení, což může způsobovat vadné ložisko nebo také diferenciál, což bývá častou vadou především u vozů poháněných zadní nápravou. Dále je pak nutné se podívat na výfukové potrubí a na kouř, který z něj vychází. Modrý značí značnou spotřebu oleje a také to, že motor je již hodně ´jetý´. Naopak bílý může značit průsak vody do motoru. Vadné může být těsnění pod hlavou nebo v horším případě prasklá hlava motoru.

Jak lze nejlépe zkontrolovat skutečné stáří vozu? Každé vozidlo je označeno na mnoha místech kódy, které zcela jasně určují skutečný rok výroby. Rok výroby lze nalézt na sklech, pásech a na většině plastových dílů. Je ale pravdou, že na skle může být na všech vyraženo 1997 a přitom byl celý vůz opravdu vyroben v prvních měsících roku 1998, takže je potřeba kontrolu provést důkladněji.

Richard Vlček

Další články

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >