aktuálně: 41 uzavírek, 23 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Česko se chce zbavit starých aut...

21. listopadu 2008

Český vozový park patří k nejstarším v Evropě. Muzeální - nebo spíše sešrotováníhodná - auta zvyšují průměrný věk českých aut na 14 let. Evropa poskytuje k obnově vozového parku pobídky. Nově se na ně těší třeba v Rumunsku. Česká republika zatím o tomto kroku neuvažuje a zmohla se na diskutabilní ekologickou daň, placenou při převodu ojetin.

„Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je vozy novými,“ uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Za těmito pobídkami je především snaha vyřadit z provozu automobily, které v mnohem vyšší míře než novější vozy poškozují životní prostředí (emise, CO2). Nové automobily mají být také mnohem bezpečnější.

Na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA, které se konalo v polovině listopadu v Bruselu, prezentovalo své systémy pobídek již 13 zemí EU.

„Jedná se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Nejúspěšnější byla italská kampaň v letech 1997 až 1998, během níž bylo z provozu odstraněno 2 miliony automobilů starších 10 let. Pobídka činila 1 000 EUR na nákup nového vozu při současném ´sešrotování´ starého auta,“ popisuje Šípek.

Francie takto v letech 1995 až 1996 omladila svůj vozový park o 1,1 milionu vozů. Pobídka se pohybovala mezi 762 až 1 067 EUR, minimální stáří vozu bylo stanoveno na pouhých 8 let.

Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté kampaně v letech 1997 až 2007 ve Španělsku. Ze silnic takto zmizelo 3,3 milionu vozů ve stáří nad 10 let.

V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1 000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od příštího roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR).

„Náš vozový park (nejen) osobních automobilů je přestárlý, jeho průměrný věk se v posledních letech zhoršuje a k 30. 6. 2008 se přiblížil 14 rokům,“ varuje Antonín Šípek.

„K obměně tedy reálně nedochází. Proto se domníváme, že by se i česká vláda měla zamyslet nad systémem pobídek, který by přispěl ke zlepšení uvedené situace. Konkrétních příkladů z Evropy máme dostatek. O zavedení zmíněných pobídek přitom uvažují i státy, které je dosud odmítaly nebo státy, které je již uskutečnily v minulosti.“

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dodává: „Trvalé vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by přispělo i ke snižování škodlivých emisí a CO2, jakož i k bezpečnosti silničního provozu, mnohem účinněji než direktivní zásahy Evropské komise či národních legislativ.“

Jahn zároveň odkrývá i další důvod, proč mají automobilky podobné pobídky rády: „Finanční recese a následné ochlazení ekonomického růstu vyžaduje účinné kroky k obnovení poptávky na trzích jednotlivých zemí a tím k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví evropské ekonomiky, kterým je automobilový průmysl.“

Idnes

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >