Zákruta.cz  >  

Co je to vlastně dvouhmotý setrvačník ?

24. února 2012

Dvouhmotový setrvačník plní stejnou funkci jako klasický jednohmotový setrvačník. Hmotnost dvouhmotového setrvačníku je však rozdělena na dvě. Přičemž hlavní těžká část je spojena s klikovou hřídelí pružně. Díky tomuto řešení přenáší dvouhmotový setrvačník svoji kinetickou energii konstantně a tlumí torzní kmitání.

Ilustrační foto

V osmdesátých letech se vývoj zaměřil na zvýšení efektivity vozidel prostřednictvím optimalizace hmotnosti a snížení tření v hnacím systému. Zároveň se do osobních automobilů začaly více prosazovat dieselové agregáty a narostly hodnoty točivých momentů. Snížení tření v kombinaci s nárůstem nerovnoměrnosti otáčení především dieselových motorů zvyšovalo vibrace a hluky převodovky.

Výkonné agregáty vyvolávaly torzní kmitání přenášející se do karoserie a tento neklid zhoršoval komfort cestování. Firma LuK přišla s řešením ve formě dvouhmotového setrvačníku ZMS (Zweimassenschwungrad). Dvouhmotový setrvačník se začal sériově vyrábět v roce 1985, nejdříve byl montován do vozidel vyšší třídy. První automobilkou, která projevila zájem o tento nový konstrukční prvek, byla automobilka BMW.

Obě oddělené hmoty dvouhmotového setrvačníku jsou vzájemně spojeny systémem pružinových tlumičů, čímž jsou vibrace motoru utlumeny. Dvouhmotový setrvačník tedy umožňuje komfortní jízdu i za nízkých otáček, kdy se nerovnoměrnost chodu motoru projevuje nejvíce. Hmotnost setrvačníku je závislá na konkrétní konstrukci pro daný automobil, ale v průměru se pohybuje mezi 15 - 20 kg.

Princip: Vlivem nerovnoměrného rotačního pohybu klikové hřídele podmíněného systémem zapalování vznikají v agregátu torzní kmity. Tyto kmity se přenášejí do převodovky a vytvářejí hluk vznikající vzájemným narážením ozubených kol bez zatížení. Přes uložení agregátu je pak tento hluk veden do karoserie. Díky použití torzních tlumičů, které umožní omezené elastické pootočení mezi klikovou hřídelí a vstupní hřídelí převodovky, lze tyto nepříznivé projevy snížit. U běžné spojky je torzní tlumič umístěn i ve spojkové lamele. U řady vozidel je však zbytkový nerovnoměrný krouticí moment příliš velký a je nutné použít dvouhmotový setrvačník.

Hmota setrvačníku je rozdělena na primární a sekundární. Primární část setrvačníku je sešroubována s klikovou hřídelí. Sekundární část je otočně uložena pomocí kluzného ložiska na primární části setrvačníku. Sekundární část zároveň vytváří třecí plochu pro lamelovou spojku. Sekundární hmota musí být uložena v toku momentu před spojkou, protože jinak by se musela při každém řazení synchronizovat. Pootáčení mezi primární a sekundární částí pomáhají planetová kola. Pružiny jsou zapojeny sériově na největším průměru. Převedení síly pružin je realizováno pomocí kluzných patek. Je tedy možné použít běžné přímé šroubové pružiny. Sériové uspořádání pružin umožňuje kombinaci různých pružin a tím dosáhnout potřebnou pružinovou charakteristiku. Pokud jsou pružiny unavené nebo poškození závada se projevuje formou úderů při řazení. V krajních polohách natočení setrvačníku jsou umístěny dorazy.

-ric- ; Internet

Další články

Vyplatí se mít v dnešní době GPS zařízení?

Vyplatí se mít v dnešní době GPS zařízení?

Máte pocit, že mobilní zařízení dnes dokážou nahradit snad všechno? Možná to ještě stále není pravda. GPS navigace má stále oproti smartphonům své výhody.

celý článek >
Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Čisté auto zvenčí i zevnitř je vizitkou jeho majitele a jen málokterý řidič by se pyšnil ušmudlaným vozem. Ještě před několika lety bylo hitem se svým vozem jezdit do kartáčové myčky, na které však jsou rozporuplné názory právě s ohledem na kartáčování laku karoserie.

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.