Zákruta.cz  >  

Hirvonen se raduje z prvního místa

29. dubna 2008

Finové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen s Focusem RS WRC vyhráli v Jordánsku svou první letošní soutěž MS. Posádka týmu BP Ford Abu Dhabi se vrátila na první místo průběžné tabulky šampionátu jezdců. Týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila dojeli jako sedmí a také jejich body pomohly Fordu k upevnění náskoku v čele šampionátu značek. Druhý Citroen na něj ztrácí sedm bodů.

Do kalendáře WRC nově zařazená Jordánská rally byla první arabskou soutěží v šampionátu od roku 1976. Teploty po celé tři dny atakovaly hranici 40°C a tvrdé šotolinové tratě v Jordánském údolí byly dokonalou prověrkou posádek i jejich vozů. Focus RS ale dostál své pověsti odolného a spolehlivého auta, o čemž svědčí fakt, že sedm z prvních devíti vozů v cíli byly právě vozy s modrým oválem na kapotě.

Pátý podnik letošní sezony měl základnu v nejníže položené oblasti na Zemi. Pobřeží Mrtvého moře leží více než 400 metrů pod hladinou světových oceánů. Posádky absolvovaly 22 měřených úseků o celkové délce 359,26 kilometrů, které vedly většinou po nově vytvořených šotolinových cestách.

Na jordánském úspěchu týmu BP Ford Abu Dhabi sehrála tentokrát velkou roli taktika. Latvala a Hirvonen se dostali v průběhu druhé etapy na první a druhé místo. Před jejím koncem však zpomalili a nechali se předjet Danim Sordem. Tím ho odsoudili do pozice „čističe trati“, protože právě on díky své pozici vyrážel v neděli na trať jako první. Oba jezdci Fordu tak měli výhodu již hladší a méně zašpiněné stopy.

Jejich strategie se ukázala jako správná a již během první dnešní rychlostní zkoušky se oba dostali zpátky před Španěla na své původní pozice. Latvalovi zkomplikovaly další boje problémy s podvozkem jeho vozu. Hirvonen však neměl důvod zpomalovat a na start poslední rychlostní zkoušky, vedoucí po Jordánsko Izraelské hranici, odjížděl s náskokem 23,7 sekundy před druhým Sordem. Ani v závěrečném úseku již netaktizoval a svou výhodu oproti soupeři ještě zvýšil.

„Strategie se nám vyplatila, ale do poslední erzety jsem jel s mírnou nervozitou,“ přiznává Hirvonen. „Neměl jsem Sordovy mezičasy a nevěděl jsem, jak rychle jede. Těchto deset bodů jsem opravdu potřeboval a z hlediska vývoje šampionátu je to skvělý výsledek. Musím ale zůstat nohama na zemi a snažit se být stále rychlejší a vítězit častěji. Vím, jak je důležité bodovat na každé soutěži, ale plný počet bodů je to nejlepší. Byla to těžká soutěž, ale jsem rád, že jsem opět na čele šampionátu.“

„Když jsem ráno vstával, zrovna pršelo. Protože jsme v Jordánsku, tak jsem si říkal, že to snad nebude trvat dlouho a že se tratě nepromáčí. Pršet přestalo rychle, ale čekal jsem, že ideální stopa bude po dešti čistší. Opak byl pravdou a hrozně to klouzalo. Bylo to jako jízda po oblázcích v Austrálii. Tak tak jsem se držel na trati,“ dodává finský jezdec.

Latvalovy naděje na vítězství skončily během dnešní druhé rychlostní zkoušky, když při jízdě s poškozeným zavěšením levého zadního kola ztratil téměř minutu. Posádka se horečně snažila závadu provizorně opravit, protože před sebou měla maratónský 41 kilometrový úsek. Velkým úspěchem bylo už to, že dojela až do jeho cíle, i když s desetiminutovou ztrátou a na osmé pozici celkově. Po návratu do servisu předvedli podobný kousek mechanici, kterým se v časovém limitu podařilo vyměnit převodovku, zadní diferenciál a celé zadní zavěšení. Třiadvacetiletého Latvalu tak udrželi na bodované pozici a mladému Finovi se během poslední sekce ještě podařil posun o jedno místo vzhůru.

„V první ranní erzetě jsem najel na kámen, ale nic jsem necítil,“ popisuje Latvala. „Teprve asi v polovině následujícího úseku praskl závěs zadního kola. V cíli jsme se pokoušeli stáhnout všechno k sobě řemenem, ale nedrželo to. Musel jsem jet ještě spoustu kilometrů s vyhnutým zadním kolem a měli jsme štěstí, že jsme vůbec dojeli do servisu. První dva dny jsem měl perfektní, ale dnešek už byl pro mě dlouhý. Musím zapracovat na vyrovnanosti mých výkonů a nesmím dělat chyby. Jsem zklamaný, že jsem nepřivezl více bodů.“

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson byl s průběhem soutěže spokojený: „Byl to téměř snový víkend a fantastický výkon celého týmu. Naše strategie nám perfektně vyšla a je výborné, že si Mikko připsal své první letošní vítězství. Také jsme opět v čele obou šampionátů. Všechna čest Jari-Mattimu za to, že dostal poškozené auto do servisu. Pochvalu si zaslouží také organizátoři, kteří hned napoprvé připravili klasickou soutěž se vším všudy.“

Rally sledoval i prezident evropského Fordu a předseda představenstva John Fleming: „Po celé tři dny jsem měl možnost vidět, jak náročná soutěž to byla. Bylo nesnesitelné vedro, tratě byly obtížné a přežili na nich jenom ti nejlépe připravení. My jsme ale dosáhli více - rally jsme vyhráli a Focus RS opanoval přední pozice. Je skvělé vidět opět ´modrý ovál´ na špici obou šampionátů.“

Spokojený je i ředitel motorsportu evropského Fordu Mark Deans: „I přes vysoké teploty a náročné podmínky na trati máme sedm vozů mezi devíti nejlepšími. Je to pocta výkonnosti a spolehlivosti Fordu Focus.“

Po třech soutěžích mimo Evropu se šampionát vrací na starý kontinent. Italská Rally Sardinie s centrem ve městě Olbia se pojede ve dnech 15. - 18. května.

Ford

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK