Zákruta.cz  >  

Šumavská stíhačka v podání Orsáka

21. dubna 2008

Když vybojovali Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem páté místo na Valašské rally, přičítali to soupeři domácímu prostředí. Nyní má za sebou valašská posádka Rally Šumava Mogul a druhé místo v sobotní etapě ukazuje, že to Jarkovi s Karlem jede i na cizích tratích.

Na Rally Šumava Mogul odcestovala posádka Orsák rally sport teamu přímo z maďarského Egeru. Cestou stačili Jarek s Karlem doma políbit své přítelkyně, sbalit čisté věci a už uháněli trénovat na další soutěž. Pro třiadvacetiletého jezdce to byla nová soutěž, neboť v Klatovech doposud nestartoval. Pojďme si přečíst názory Jarka Orsáka a Karla Vajíka na klatovskou soutěž a nejen na ni.

Jarku Rally Šumava jsi jel vůbec poprvé. Jaká byla? Byly tady rychlostní zkoušky, které ti vyhovují?

Rally Šumava Mogul byla rychlá a těžká soutěž. Rychlostní zkoušky byly hodně uskákané, ale přitom pěkné. Já zatím nevím, co mi přesně vyhovuje. V porovnání třeba s Valašskou rally byly v Klatovech zkoušky více rozbité a hrbolaté. Na Šumavě to bylo více o nastavení podvozku.

Jaký byl vstup do závodu?

Jarek: Neúspěšný. První rychlostní zkouška byla ve znamení válení se po příkopech. Co se stalo? Letěl jsem strašně rychle. Brzdil jsem úplně pozdě a pak jsme se váleli v příkopě. Byla to jezdecká chyba. Diváci nám museli pomoct dostat se zpět na silnici. Zkoušku jsme dojeli s velkou ztrátou, ale mohli jsme pokračovat v soutěži. Divákům u retardéru před vracákem 'na špici' moc za jejich pomoc děkujeme.

Cílem do konce I. etapy pak už bylo hlavně dojet bez dalších chyb. V příkopě jsme totiž poškodili o betonový nájezd na louku čerpadlo na mezinápravový aktivní diferenciál takže po zbytek dne bylo auto velice neklidné. V nočním servisu potom dali mechanici auto do kupy a v sobotu jsme mohli začít stíhací jízdu.

Karel: Jarek jel na Činově jako magor. Vůbec mne neposlouchal a dělal si co chtěl. Mohl jsem na něj řvát jak chtěl, nic nepomohlo.

Jarek: Tam bylo do všech zatáček krásně vidět. Měl jsem nejlepší přílet k retardéru ze všech. Ale odjezd byl na p... :-)

Mluvil jsi o cíli po nevydařené úvodní zkoušce, ale jaké byly cíle před samotnou soutěží?

Já jsem před soutěží kalkuloval, že by jsme mohli dojet v první desítce. Ale když jsem vyrazil do první zkoušky, tak jsem chtěl samozřejmě vyhrát. Tma před očima a jedeme. No a dopadlo to, jak to dopadlo.

Usínání po první etapě tedy nebylo nejpříjemnější?

Po první erzetě jsem dokonce uvažoval, že závod vypustím, sbalíme kufry a pojedeme domů. Ale zbytek etapy jsme odjeli již v klidu. Večer jsme se pak těšili na některé nové sobotní zkoušky, které nikdo neznal. A tady jsme se mohli se všemi jezdci i s Karlem Trojanem, který nám po Valašské rally sliboval na Šumavě odplatu :-), popasovat. Mohli jsme zde porovnat, jak jsme na tom s rozpisem a jak budeme rychlí oproti ostatním. Myslím, že jsme tento úkol splnili na jedničku. Pokud by jel Roman Kresta tady naplno, těžko bychom jej porazili. 'Malina' však měl již najeto a mohl tedy jet v pohodě. Ostatní soupeře jsme pak pojeli i trošku se štěstím. Pavel Valoušek měl sice problémy s diferenciálem, ale jsme rádi, že zbytek pole jsme v sobotu dá se říci odrovnali :-)

Tři vyhrané rychlostní zkoušky na nové trati, jaký je to pocit?

Je to samozřejmě pěkný pocit. Ale jak jsem již říkal, Roman Kresta jel v té době tak, aby dovezl auto v klidu do cíle. Kdyby chtěl, tak my ty vložky nikdy nevyhrajeme. Roman je u nás absolutní špička a pro nás zatím pořád neporazitelný. Ale zbytku se dokážeme vyrovnat. Václav Pech v té době již nejel a Pavel Valoušek měl problémy. Nemůžeme všechno chtít hned. Vše má svůj čas a až se naučím pořádně řídit, tak si to s nimi rozdám :-)

Jak tedy hodnotíš celou soutěž?

Myslím si, že Rally Šumava můžeme hodnotit jako vydařenou soutěž. Dostat se z posledního místa po první zkoušce do první desítky na konci závodu, to je podle mne absolutní bomba. Jsme tedy spokojeni. Zisk bodů byl a to je pro nás důležité. Navíc jsme bodovali i bonusovými body za druhou etapu, kde jsme dojeli druzí za Romanem Krestou. Zopakovali jsme tak stejný výsledek, jako při Valašské rally. Je to super. Ale za chyby se platí a o tom rally je. Kdyby jsem nevyrobil na Činově chybu, mohl jsem být výš, ale to je kdyby.

Nyní máš 31 bodů za dva dojeté závody. Na konci loňské sezony jsi měl bodů šest. Jaký to je pocit?

Nevidím tady rozdíl v tom, jestli mám bodů šest nebo třicet jedna. Jezdit mne baví a to je pro mne důležité. Když se ale podívám na tabulku průběžného hodnocení a jsem ve vrchním patrech, je to hřejivý pocit.

Na začátku sezony se hodně hovořilo o tom, že etapové body, jsou trošku nesmyslně předurčeny. Že je zkrátka získají jen ti vepředu. Ty jsi ale důkazem toho, že se dají získat i když je jezdec mimo nejrychlejší desítku průběžného pořadí v závodě...

Jarek: Já jsem toto hodnocení nikdy neodsuzoval. Vždy jsem si říkal, že to bude výhoda jen pro ty, kteří jedou rychle. Ale když jedeme i my rychle, je to výhoda i pro nás. Kterýkoli jezdec může mít, stejně jako my problémy v první etapě. Ve druhé etapě ovšem může tahat a mít snahu jet o body. Původně jsme si mysleli, že etapové body si rozdělí špička, což je Kresta, Pech, Valoušek atd. A nyní se o tyto body dělím i já, což je jenom dobře.

Karel: Je to celkem dobrá motivace. I když se částečně něco nepovede, přesto se dá zabodovat. A bodový příděl tady není zrovna malý. Já jsem měl zpočátku obavy, že průběžné umístění ve druhé etapě bude nepřehledné a bude se složitě dopočítávat. Ale na internetu se dá vše dobře sledovat. My jsme potom informováni a motivováni.

Svůj díl úspěchu určitě nesou i mechanici...

Jarek: Určitě bych začal s poděkováním Mirkovi Orsákovi. Protože nachystal špičkově auto na tři závody. V průběhu těchto tří závodu jsme neměli s autem nejmenší problémy technického rázu. To, že jsem u auta něco poškodil nebo urval během závodů, to je něco jiného :-). Auto fungovalo bezchybně, poslouchalo bylo na něj stoprocentní spolehnutí. Na každém závodě jsme se snažili jet na výsledek a vždy dostalo auto pořádně záhul. Mira to dal pak vždy do kupy a to i za cenu, že byl v servisu přes noc a makal na autě. Poděkování patří ovšem celému týmu a všem, kdo nám pomáhali během posledních tří závodů. Jmenovitě to byli Ctibor Pánek, Honza Chovanec, Rosťa Janáč, Petr Pola a Staňa Psota.

Karel: Já bych poděkování mechanikům rozdělil na dvě části. Mira Orsák perfektně připravil auto, to je jedna věc. Druhou věcí je, že kluci strašně rostou, co se týká samotného servisu při závodech. Například na Šumavě na konci první etapy měnili čerpadlo na diferák a v sobotu ve dvacetiminutovém servise zvládli s bohatou časovou rezervou vyměnit zadní diferenciál. Proto si myslím, že i za toto si zaslouží celý tým velké poděkování. Doufám, že tento růst bude i nadále pokračovat.

Za sebou máte tři víkendy v soutěžním Mitsubishi. Co vás čeká v nejbližší době?

Nyní budeme mít týden pauzu. Závodit budeme o posledním dubnovém víkendu na Rally Rožňava, týden na to se jede Český Krumlov a opět za týden nás čeká Rally Saturnus ve Slovinsku. Takže nás čekají opět tři velké závody během tří týdnů. Víme, do čeho jdeme, neboť tento cyklus jsme právě absolvovali. Není to nic lehkého fyzicky ani psychicky. Člověk se doma ani pořádně neohřeje a už vyráží na další soutěž. Práce a všechno ostatní jde v té chvíli stranou.

Díky za rozhovor.

Miroslav Vebr

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK