Zákruta.cz  >  

Několik "proč" Mogul Šumava Rallye Klatovy 2008

20. března 2008

Proč změna termínu?

Šumava se jezdila v různých ročních obdobích na jaře, v létě, v zimě a dokonce i na podzim. Poslední ročníky se konaly v zimě, zvláště na Vimpersku měly tu pravou severskou atmosféru. Přinesly ale s sebou řadu závažných a často neřešitelných problémů.

Změna termínu nás jako pořadatele velice mrzí. Zimní soutěž (pokud je dostatek sněhu) má na jednu stranu své neopakovatelné kouzlo, pro jezdce, diváky, ale i pro nás tvůrce trati rallye. Na stranu druhou některé zápory, například pneumatiky s hroty. Tyto pneumatiky, jezdci požadované a na více či méně zasněžených tratích RZ používané, nám v minulosti přinášely jen potíže. V české republice nejsou tyto pneumatiky zákonem povoleny, stanovisko ministerstva dopravy se vztahovalo pouze na uzavřenou trať a vozovky v majetku státu a to jsou většinou silnice první třídy, tam se ovšem rallye jezdit nedá. Navíc musí být splněna podmínka dostatečné a souvislé vrstvy sněhu či ledu. Kraje a obce (majitelé silnic II a III tříd , tam se rallye jezdí) byly jiného názoru a ve většině případů si zvláštní užívání svých komunikací podmínily nepoužíváním pneumatik s hroty.

Hlavním důvodem bylo poškozování povrchu vozovek, zaviněné právě nedostatečnou vrstvou ujetého sněhu či ledu. I tam kde v prvních sekcích takováto vrstva byla, po průjezdu několika desítek závodních vozů brala za své. Legislativních změn se v tomto směru zatím asi nedočkáme. Při pohledu na stopy vyhrabané pneumatikami s hroty na tratích RZ musíme dát za pravdu obecním úřadům. Zároveň musíme brát na zřetel fakt, že není nejen podle řádů, ale ani prakticky možné přezouvat pneumatiky před a za každou RZ a navíc je tu varování od obecních úřadů, že další soutěž na hrotech už nepovolí. A také názor některých předních soutěžních jezdců o nebezpečnosti soutěžení na výše uvedených površích bez pneumatik s hroty, nás vedl k zamyšlení, zda vůbec lze za těchto podmínek organizovat zimní soutěž. Nelze a proto změna termínu.

Proč Plzeň?

Každá lidská činnost má svůj vývoj, stejně tak i automobilové soutěže a vozy, které se jich účastní. Některé věci se však opakují. Městské RZ tu už byly a měly úspěch. Proč to nezkusit znovu? S odchodem vozů specifikace WRC, ztratil rallye šampionát poněkud na atraktivnosti a tím i o zájem části diváků. Určitě se blýská na lepší časy příchodem vozů skupin S1600 a S2000, ale je třeba jít dál nebo spíše blíž, blíž divákům. Ne těm „pravověrným“, kteří najezdí stovky kilometrů a prostojí hodiny v mrazu, v dešti, v horku jen aby krátce spatřili své oblíbené jezdce a vozy a pak zase rychle dál, ty asi městskou RZ neohromíme, těm nemusíme přibližovat o čem vlastně rallye je. Soutěže potřebují diváky a proto přicházíme s městskou RZ za těmi, kteří nechtějí jezdit stovky kilometrů a jsou zvyklí na určitý servis a pohodlí, pro ty jsou městské RZ určeny.

Rallye je krásný a náročný sport. Náročný hlavně finančně a to nejen pro jezdce, ale i pro pořadatele. Požadavky na bezpečnost posádek, diváků na technické zázemí stále rostou. Každá nová rallye má větší rozpočet, který naplňují hlavně sponzoři. Každý region má své sponzory a své možnosti a pokud se tyto naplní je třeba hledat jinde. Plzeň má velký potenciál, bohužel ale málo RZ. Letošní rok je jakousi zkouškou zda krajské město přijme rallye a zda vše jako pořadatele zvládneme. Pro městskou RZ se nabízely dva termíny pátek večer nebo sobota poledne. Plzeň je nová náročná na organizaci, bezpečnost, průjezdnost, proto jsme zvolili klidnější sobotu (není to navždy), kdy bude organizace a přístup diváků, vzhledem k lokalitě kde se městská RZ pojede, daleko jednodušší a pohodovější. Navíc noční městská RZ se už jezdí. Proto Plzeň v sobotní poledne.

Proč změna koncepce?

To má hned několik důvodů, určitě je to již zmiňovaná Plzeň. Dalším jsou autobusy a servisní zóny. Již v loňském roce jsme přišli o jedny z nejlepších klatovských RZ. A to boříkovskou s atraktivním průjezdem přes Mlázovy či malonické nádraží a Brodskou s nádhernými horizonty. To byly spolu s okruhem RZ kde se nám nepletl skoro žádný autobus. Takže ideální stav pro páteční etapu okruh, Boříkovy a pak další RZ už po odjezdu tamních autobusů. V dnešní době již není možné narušovat průběh soutěže převáděním hned několika autobusů na jedné RZ. Proto padla volba na vimpersko, kde se nám podařilo autobusy schovat do pauzy mezi historické a normální vozy.

Každá rallye potřebuje kvalitní servisní zónu. Ta v Janovicích je perfektní. Vimperská kasárna jsou na tom hůře, doposavad volné prostory využívá město Vimperk pro své aktivity. Vimpersko určitě neopustíme. Odpovídající servisní zónu jsme objevili v motokrosovém areálu Jinín. Tomuto prostoru byla mírně upravena i trať vimperské etapy. Celá první sekce se pojede za denního světla. Druhá sekce se pojede na „světla“, to bude určitě náročné pro jezde a zajímavé pro diváky. Pro letošní ročník je připraveno cca jednadvacet diváckých míst. Navíc spojení s HISTORIC VLTAVA RALLY přinese divákům skoro 40 atraktivních historických posádek, které pojedou první před moderními vozy, takže bude na co koukat. Proto změna koncepce.

Jak dál?

Letošní ročník je plný kompromisů, ale jak dál? Jedním z problémů je to, že již skoro není kde jezdit. Mnoho atraktivních úseků se zrenovovalo to znamená rozšířilo a narovnalo, na nové povrchy platí dvouletá záruka a ta vylučuje zvláštní užívání pro RZ. V některých obcích máme zavřené dveře, ne kvůli uzavírkám, seznamovacím jízdám či hluku od soutěžních vozů, ale kvůli divákům. Neukázněným a bezohledným divákům, kteří neváhají zaparkovat své vozy v záhonech či obecních parcích, kteří svými terénními vozy poškozují soukromé pozemky ničí ohradníky, kteří znečišťují obce odpadky. Zřejmě jsme národ „klobáskářů a pivařů“ o tom svědčí stovky odpadkových pytlů vysbíraných v okolí RZ. Zmiňovali jsme se o tom, že rallye potřebují diváky, ale diváky ukázněné, kteří mají soutěže opravdu rádi a nechtějí jim svým nevhodným chováním škodit.

Doufáme, že se Vám, divákům i jezdcům, bude letošní ročník Šumavy a Vltavy líbit, udělali jsme proto za daných podmínek vše co bylo možné.

Jiří Valenta

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK