Zákruta.cz  >  

Štajf členem vítězné posádky Silk Way Rally

25. července 2011

Zatímco Subaru WRX STI odpočívalo v garáži, sedmatřicetiletý pražský jezdec sundal závodnické rukavice a místo toho oprášil návody k použití navigátorských přístrojů. Vítězství v kategorii T4 a celkové třetí místo ve třetím ročníku rally „Hedvábná stezka“, součásti tzv. Dakarské série, totiž vybojovala v Rusku posádka tvořená jezdcem Alešem Lopraisem, navigátorem Vojtěchem Štajfem a mechanikem Milanem Holáněm. Na zbrusu novém speciálu Tatra 815 „Jamal“ si posádka InstaForex Tatra teamu dojela v sobotu 16.7.2011 pro vítězství po více než pěti tisících kilometrech mezi startovní rampou na Rudém náměstí v Moskvě a cílovým podiem v Krásné Poljaně u Soči, tedy v místech spjatých s olympijskou historií i budoucností.

Pro jezdce Subaru Czech rally teamu Vojtěcha Štajfa nebyla navigátorská role v kamionu Tatra premiérou. Po boku pokračovatele závodnického rodu Lopraisů a svého kamaráda Aleše už usedl v roce 2009 na Rally Dakar. I když tehdy v Argentině musela posádka soutěž kvůli technickým problémům v předposlední etapě vzdát, Vojta na maratonské rally v žádném případě nezanevřel. Alešovu nabídku zopakovat si závodění v dálkové rally ve stejném složení, a navíc ve zbrusu novém speciálu, tak motoristický novinář a závodník klasických soutěží velmi rychle přijal.

Odjezd na Silk Way Rally byl sice poněkud hektický, jelikož Vojta odjížděl s týmem po vlastní ose přes Polsko, Lotyšsko a Litvu téměř ihned po dojetí do cíle na Rally Bohemia – důvodem bylo bližší seznámení s týmem a novou technikou. Zejména umístění sedačky a navigačních přístrojů je v souvislosti s každodenní několikasetkilometrovou porcí trati důležité i pro navigátora a na jediném testu dva týdny před odjezdem nebyl interiér „Jamalu“ ještě dokončen. Vojtěch Štajf na cestu do místa startu vzpomíná s úsměvem: „Cesta do Moskvy byla sice trochu zdlouhavá, ale přesto poučná. Především těm, kteří kritizují úroveň našich silnic, bych doporučil se projet po mezinárodní silnici spojující Litevskou hranici s Moskvou. I druhé závodní Tatře posádky Vrátný/Pustějovský/Almáši dával děravý povrch zabrat možná víc než tratě první speciálky. Naše nová závodní Tatra Jamal jela na podvalníku, u kterého jsme kvůli hlubokým kolejím zase málem prodřeli měchy. Každopádně spolu s čekáním přes osm hodin na ruských hranicích jsem si připadal jako o pětadvacet let zpátky.“

Samotný závod měl být hlavně testem nové techniky na lednový Dakar 2012. O samotném průběhu rally informovala již média i InstaForex Tatra team ve svých zprávách, každopádně Vojta, vyhlášený v závěru rally nejlepším navigátorem soutěže, hodnotí závod svým pohledem: „Měl jsem radost, že v kabině jsme si výborně porozuměli a od samotného začátku jsme se i přes drobné potíže pohybovali na špici mezi kamiony, které jsou obzvlášť v Rusku velmi sledované a skvěle obsazené. Přeci jen hostitelská země má v T4 svůj tovární tým, u kterého zdejší veřejnost očekává pouze vítězství. My tak tajně doufali v boj o bednu, což i pro mě znamenalo velkou zodpovědnost. Zdejší zkoušky jsou navigačně i svým povrchem náročnější, než ty na Dakaru. V Jižní Americe jednotlivé pozice v itineráři následují po několika kilometrech, na Silk Way jsou to stovky metrů. Kromě neustálého sledování směru a odboček je v každé etapě víc než padesátka tzv. “waypointů„, tedy povinných průjezdních bodů a navigátor tak kromě nich musí ještě hlídat omezení rychlosti a jiné důležité povinnosti. Zdejší itinerář pak vykazoval některé nepřesnosti, což vedlo občas i k bloudění. Především v etapách u Kaspického moře nevidíte živáčka, takže na rozdíl od Dakaru vás ani nemá v případě chyby kdo nasměrovat, divák je ve zdejších stepích skutečně jehlou v kupce sena. I to zapříčinilo zdánlivě nevinnou navigační chybu, kterou naše posádka zaplatila téměř čtyřicetiminutovou ztrátou ve třetí etapě. Měl jsem ten večer velmi špatnou náladu, protože jsme v té chvíli v etapě již o dvacet minut vedli a já svou chybou připravil tým o dílčí vítězství. S kluky jsme se pak domluvili, jak v podobných případech nejasností v itineráři postupovat a hned druhý den jsme si spravili náladu vítězstvím ve zřejmě nejnáročnější etapě soutěže, téměř 500 km dlouhé speciálce Astrachaň - Astrachaň.“

V dalším průběhu závodu začali naopak bloudit domácí borci z modré sborné a naopak tým z Frenštátu pod Radhoštěm díky skvěle fungující technice, Alešovu jezdeckému nasazení, pohodě v kabině a zodpovědné navigaci vynesl žlutý speciál Tatra až na druhé místo v průběžném pořadí. Když už se zdálo, že pro stříbrné věnce si posádka dojede až na cílovou rampu, jako z jiného světa zapůsobila zpráva o penalizaci pro dosavadního lídra Kabirova na Kamazu. Vojta objasňuje pozadí této aféry: „Po páté etapě ve Stavropolu si na každodenním jezdeckém brífingu vzal slovo ředitel závodu Semjon Jakubov a varoval posádky před finanční i časovou sankcí za případné překročení rychlosti na spojovacích úsecích v dalším průběhu rally, jelikož právě na tento nešvar docházely na vedení závodu stížnosti od místních orgánů. Druhý den pak francouzská jury nařídila měření v obci na trase mezi dvěma částmi speciálky s tolerancí 20 km/h nad limit. Do této tolerance se vešlo více jak třicet posádek, které rychlost překročily, Kabirov však obcí projížděl údajně hodně přes 100 km/h. Naše posádka se tak posunula na první místo. I taková je rally a já na této události oceňuji zejména to, že jury dala svým rozhodnutím najevo, že pravidla platí i pro favorizované domácí jezdce.“

Vojtěch Štajf si tak před srpnovou Barum rally odskočil mimo svou tradiční závodnickou roli rovnou pro vítězství. Zároveň posádka InstaForex Tatra teamu vybojovala prestižní vítězství na pneumatikách Pirelli, které Vojta reprezentuje jako dvojnásobný vítěz českého Pirelli poháru i v MMČR v rally. V nejbližší budoucnosti sice Vojta přestup do maratonských rally nechystá, chce však s touto disciplínou rozhodně zůstat v kontaktu: „Pro nejbližší Dakar je už teď zcela jasné, že Aleš Loprais bude patřit mezi největší favority. Přeji jemu i celému týmu InstaForex Tatra, aby nový speciál ještě vylepšili a stali se postrachem nejen ruské sborné. Jestli u toho já budu nebo ne, rozhodne více faktorů, každopádně s Alešem a celým týmem zůstávám v blízkém kontaktu a věřím v nějaké své další angažmá, ať již moje role bude navigátorská či jiná. Úmyslem vyzkoušet si dálkovou soutěž za volantem jsem se totiž nikdy netajil. Uvidíme tak, co budoucnost přinese, já se teď začínám opět soustředit na Subaru a Barum rally.“

Karel Špaček

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK