Zákruta.cz  >  

Nepovolené "odlehčení" aneb jak to vlastně bylo s Valdou

30. června 2011

Od soutěže v Hustopečích hýbe českou odbornou rallyovou veřejností událost, která nenechala chladným nikoho... A protože jsme národ opravdových odborníků na politiku, fotbal i rally, k Valdově penalizaci a následném odstoupení se mezitím vyjádřil snad každý. Každý Čech už teď přesně ví, co měl Valda udělat, co mělo udělat vedení Delimax rally týmu, co měli udělat sportovní komisaři, a kvůli komu to ve skutečnosti minulý týden stávkovali odboráři...

„Chtělo by to konečně získat objektivní názor zkušeného soutěžáka, někoho, kdo se ho nebojí vyjádřit a ještě k tomu uvést svoje skutečné jméno,“ neslo se naší redakcí. „Ale neměl by to být někdo z čela startovního pole, protože by pak mohl být obviněn, že patří ke klanu ´Krestovců, ´´Pechovců´, Valouškovců´´ či jiných občanských nátlakových sdružení. Naším zájmem rozhodně není zahlcení všech rallyových serverů vzájemnými urážkami... A taky by to měl být někdo, kdo je pro svůj věk zárukou serióznosti a vážnosti...“

Náš los padl na Pepu Krále... Ne že by patřil k nejrychlejším, ale svými vyjádřeními nás už několikrát přesvědčil, že je v obraze, ať se ho zeptáme na cokoliv...

Posuďte sami:

„Vy jste s Marcelem přijeli do ´stopky´ RZ 4 pár minut za Valdou. Citili jste se nějak ohroženi jeho Peugeotem, když pak před Vámi jel po třech kolech do servisu?“

„Valdovo uražené kolo vnímám jednoznačně jako záležitost pro českou rally prospěšnější než tři dny v Rally škole. Jeho zastavené levé zadní kolo nakreslilo na širokém asfaltu nad Kurdějovem pro další posádky ideální linii průjezdu, takže jezdci mohli na chvíli ´ulevit´ svým uším a kašlat na to, co si to tam ten spolujezdec ´kváká´ za nesmysly... Stačilo jen levým kolem kopírovat černou čáru, rychlejší linie neexistovala... Horší však bylo, když se pak na šotolině stopa ztratila...“

„Neuhýbej a řekni nám, jaký je tvůj vlastní názor na přidělenou penalizaci....“

„Po ukončených závodech v Hustopečích jsem se (jako každý z nás) začal pídit po objektivních informacích. Zatímco delegovaní sportovní komisaři si už dávno hověli v letadlech, ukrývajíce pod zadkem plné měšce, nezbylo mi než se spolehnout na stejně hodnotná vyjádření stínového sboru sportovních komisařů, který se během každé soutěže živelně vytváří (obvykle z diváků vyhnaných pořadatelem z nebezpečných míst....). Vyzpovídal jsem je hned za cílem, když v podivné shodě dopíjeli vítězné šampaňské po Honzovi Kopeckém... Pro svou právní jistotu je cituji tak, jak jsem nakoupil:“

„Do časové kontroly ať si přijedou třeba na odtahovce, ale jejich auto musí mít homologační hmotnost. Tím, že na dlouhém přejezdu ubrousili skoro půlku ráfku, klesla váha jejich auta pod hmotnostní limit. Za první „rallyové republiky“ bychom je za to navždy vyloučili ze všech závodů na území Rakouska-Uherska. Ostatně, že se jim v Čechách závodit nechce, víme u nás na FASu už dávno... Valda do WRC!!!“ provolával na náměstí v Hustopečích V.T., nezávislý Krestovec.

„Skutečný důvod Valdovy penalizace je závist. Oba dva se Zdeňkem jsou tak krásně hubení, že na ně máme my techničtí komisaři všichni vztek... Při tajné návštěvě testování jejich týmu v Jižní Africe jsme změřili, že jen rozdíl proti váze konkurenčních posádek mu dává minimálně pětiminutovou výhodu na startu každého závodu. Podívejte se, kolik kilo navíc musí vézt už tak dost těžké Mitsubishi. Dlouho jsme na vhodnou záminku čekali, a teď jsme konečně mohli udeřit. Spravedlnost musíme zajistit, i kdyby to bylo nespravedlivé... Ostatně, Roman Kresta má štěstí, že Petr Gross je celkem “urostlý„. Na závodech do vrchu bychom nemilosrdně sejmuli i jeho,“ nechal se slyšet M.D., umírněný Pechovec.

„Byla to průhledná intrika a sabotáž občanů, kteří si na území svých obcí rally nepřejí! Ano, jsou to ti samí, kteří nejatraktivnější místa rychlostních zkoušek masově navštěvují v přestrojení za prázdné svahy nebo pošlapané vinice, podplácejí špičkové fotografy, aby pořízené fotografie zbavili v Photoskopu i posledních skutečných diváků, a pak na zastupitelstvu tvrdí, že rally nikoho nezajímá... Lokální záplavy v Kurdějově a Valdovi do stopy nastrčený obrubník mají beztak na svědomí taky oni...“ rozohnil se R.D., osmý místopředseda Valda Ultras.

„Dobře, a zaslechl jsi tam i nějaký nezaujatý názor?“

„Ale jistě, v této vinařské oblasti se s vámi (zejména později odpoledne), dá do řeči každý...“

„Doufám, že tento incident vymaže Rally Hustopeče z našeho regionu na věčné časy. Máme už tak dost velkou úmrtnost místních vinařů, když se napití ze svých sklepů vrací v noci na neosvětlených bicyklech, natož když se jim na rychlostní zkoušce pletou do cesty ještě nějaká prášící auta...“ šeptal mi po půlnoci U Radů M.O., stínový náměstek ministra zemědělství pro záležitosti škůdců. „Ať si k nám přijedou zajezdit na podzim, to by nám aspoň pomohli plašit špačky... A ty jejich výmluvy, že nemůžou pít, když řídí... Takové hosty ať si Evropská unie nechá!“ vykřikoval vztekle a třískal přitom holí do všech oken v ulici, když zjistil, že jeho kolo před sklípkem už nestojí.

„A co bys na Valdově místě dělal ty?“

„Já (a farář Otík) jsme se vždycky rádi poučili na příkladech svatých, na příkladech slavných, a hlavně (vzhledem k riziku soudních žalob) bezpečně mrtvých klasiků adrenalinových sportů... Já neříkám tak ani tak, ale na jejich slova vždycky dojde...“

Jak to myslíš?

„No já myslím, že každý z nás by se zachoval stejně jako Valda, i když ty naše kilometry jsou několikanásobně levnější. No tak třeba Miroslav Horníček měl vždycky jasno, když se ho ptali, co si myslí o tom, kam naše předky Praotec Čech dovedl: (“Mělo se táhnout dál...„) Nebo Dean Moriarty v beatnické klasice Jacka Kerouaca... (“Musíme jet pořád dál, pořád, dokud tam nedojedem...„ “No jo, ale kam chceš jet, Deane?„ “Nevím, ale jet se musí...„)“

„A ostatně, mnozí pamětníci si ještě vybaví, že některé posádky v dávné (i nedávné) minulosti dokázaly na jedné soutěži havarovat i víckrát, a to i bez ´Super rally´. Nevadí, že chyběla všechna skla, dokud se aspoň některá kola točila... A to jsme pak ještě v tom rozbitým autě museli dojet po vlastní ose domů....“

A co by na tuto situaci řekl tvůj věčný rádce a učitel, generalissimus Jára Cimrman?

Čím víc se nám situace v české rally zamotává, tím více zjišťujeme, jak velkým vizionářem české rally byl. Cimrman totiž už v roce 1911 zakládá AVJ (pozn.red.: Asociaci vzpurných jezdců), která jako svou hlavní náplň měla činnost směřující k rozbití Rakousko-Uherského FASu. A protože se tou dobou ještě rally nejezdily, stáhla se na sto let do ilegality (po tuto dobu vystupovala pod krycím názvem Jednota Sokolská). První předseda AVJ Domáš Trásta nicméně stačil ještě před hibernací v baru ´U Buldoka´ odvážně formulovat první čtyři body jejích stanov:

1. Všechny posádky jsou si rovny (avšak největší Čech bude Václav Pech)

2. Skupina A je jen méně výkonnou podmnožinou skupiny N (a poprvé se to uplatní v roce 2011 na Thuringen Rally)

3. Naše licence budou levnější.

4. Až zkrachuje Sazka, vyjedeme z hory Blaník na Škodách Fabia WRC 1,6T a zachráníme český sport...

„Takže si nemyslíš, že si za penalizaci může samo vedení Valdova týmu díky svému nevhodnému způsobu jednání se sportovními komisaři?“

Kdybyste nečetli jen bulvár, nemuseli jste se mě na nic ptát. V české mutaci novin Wall Street Rally Journal jsem si hned v úterý přečetl tuto tiskovou zprávu:

„Pro naši firmu Relimax byla námi samotnými záměrně inicializovaná Valouškova penalizace nakonec podle předpokladů obchodně i finančně velmi úspěšná (v marketingových učebnicích to najdete pod pojmem Mystery rallying). Jednak jsme včasným odstoupením ušetřili za nenajeté kilometry, a hlavně, hned v pondělí jsme do zemí, odkud pocházeli sportovní komisaři na Hustopečích, vyvezli několik kamionů našich produktů s prošlou lhůtou spotřeby. Uvažujeme, že název salátu ´Valdova pomsta´ si jako ochrannou známku zaregistrujeme i v zemích, kde se rally vůbec nejezdí...“ prohlásil V.C., tiskový mluvčí největšího salátového impéria ve střední Evropě...

Josef Král a Mirek Vebr

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK