Zákruta.cz  >  

Jiří Sojka spokojený se sezónou 2010

4. února 2011

Uplynulý rok jste na tratích Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally mohli vídat posádku, která startovala za domácí AMK Rallye Český Krumlov. Za volantem své Suzuki Ignis Sport ve třídě N2 (N do 1600 ccm) se velkého mistrovství pravidelně zúčastňoval Jiří Sojka, který byl na dvou úvodních soutěžích šampionátu navigovaný Zbyňkem Pilsem. Od domácí 38. Rallye Český Krumlov vystřídala Zbyňka na horkém sedadle spolujezdce Jaroslava Roučková. Jiří Sojka se zúčastnil také jednoho závodu ECO SUN Mistrovství ČR ve sprintrally, kde jej navigoval Jaroslav Kaločai. Před začátkem nové sezóny jsem jezdci položil pár otázek.

Jirko, představil bys nám tvé Suzuki Ignis Sport?

„Suzuki je původem z Rakouska, kde s ním v rámci pohárových závodů jezdil Jíří Pertlíček. V naší dílně jsme auto přestavěli v rámci předpisů třídy N2. Loni jsme koupili ještě jedno auto, ale v současné době ho přestavujeme a chtěli bychom ho letos pronajímat, vše je ale otázkou dostatku financí. Diváci se koukají na můj Ignis jako na nějakou krabici, ale lidé, kteří si ho měli možnost vyzkoušet (Jindřich Kunc nebo Vladimír Dolejš) byli mile překvapeni, jak auto funguje.“

Jak jsi spokojený s loňskou sezónou?

„Uplynulá sezóna pro nás znamenala celkem dobrý výsledek a hlavně konečné vyřešení problémů s poloosami. Když se zamyslím nad celým rokem, jsem spokojený a mohu říct, že sezóna to byla dobrá. Navíc, když jsem autu neublížil já, tak fungovalo na jedničku. V průběhu roku jsme ještě laborovali s tuhostí podvozku, což nás posunulo ve vývoji auta také o krok dále.“

Pravidelně jsi startoval v rámci MMČR, ale objevil ses i na jednom z rallysprintů?

„Jako prioritu jsem měl velké mistrovství, protože se jede na několikadenních soutěžích a většinou se jedná i o těžší tratě. Tady vidím jako velký plus atmosféru nočních rychlostních zkoušek, které k rallye vždy patřily. Bohužel MMČR má i své horší stránky, jako například velkou finanční a časovou náročnost. Naopak sprinty jsou příjemné svou časovou nenáročností, jede tam více aut v nižších třídách, tudíž je větší konkurence, ale sebemenší chybička se strašně těžko dohání.“

Mohl bys říct, jaká soutěž se ti v mezinárodním mistrovství líbí nejvíce, jaká naopak nejméně?

„Jako domácímu se mi samozřejmě nejvíce líbí Rallye Český Krumlov. Pořadatelé z místního automotoklubu se snaží vždy připravit hezkou a náročnou soutěž. Panuje zde i taková rodinná atmosféra a nejen já se tu cítím moc dobře. Jako soutěž, která má nejhezčí tratě bych označil Rally Bohemia, protože její erzety nemají v ČR konkurenci. Jako nejhorší možná překvapivě označím Barum Czech Rally, která má rozbité a mému autu nevyhovující rychlostní zkoušky. Panuje tam ale skvělá atmosféra již před samotnou soutěží, protože už během seznamovacích jízd je kolem trati plno dětí a diváků, kteří na vás mávají.“

Vstřícným krokem pro širší okruh diváků se stalo zařazování městských nebo superspeciálních erzet?

„Nejsem zastáncem těchto erzet, ale třeba k Barum Czech Rally městská rychlostní zkouška patří, už jen proto, jaká na ni panuje skvělá atmosféra a divácká kulisa.“

V hodnocení MMČR jsi obsadil celkové třetí místo ve třídě N2. Byla to snadná cesta?

„Snadná bohužel úplně nebyla. O lepší umístění jsem se většinou připravil sám snahou o co nejlepší výsledek. Z auta se snažím dostat maximum a doháním tak výkonový hendikep oproti silnějším Hondám. Kvůli tomu došlo také k haváriím na Valašce a Bohemii“

Co se přesně stalo na Valašské Rally a na Bohemii?

„Na Valašské Rally nám praskl obal převodovky po neplánovaném skoku k přehradě na Bystřičce. Diváci nás vrátili zpět a my dojeli první etapu. Mysleli jsme si, že je jen uražený silentblok. Vyměnili jsme ho, ale ukázalo se, že praskl obal převodovky a nemůžeme jet dál. A na Bohemii jsem Ignise poslal mezi stromy. Byl jsem rychlý, ale do dneška nevím, co se přesně stalo. Jestli jsem přeslechl zatáčku nebo jak se to stalo?“

A technické závady?

„Technické problémy začaly na Mogul Šumava Rallye, kde nám praskla poloosa. Tuto závadu beru na sebe, protože jsme prostě poloosy nevyměnily, a ty bohužel nevydržely. Na Barum Czech Rally nás zase provázela spousta defektů. Poslední soutěží, kde jsme měli problémy, byla Herkul Rally Příbram, kde nám opět praskla poloosa. Smutné na tom je, že praskla v poslední rychlostní zkoušce, nikam jsme už nechvátali, a navíc jsme odstoupili asi 100 metrů od penzionu, ve kterém jsme bydleli, docela smůla.“

A co zbylé závody?

„Na domácí Rallye Český Krumlov jsme žádné technické problémy neměly a v Hustopečích jsme nejeli. Naopak jsme se svezli na jednom ze sprintů. Na promočené Rally Agropa Pačejov jsme dojeli třetí ve třídě N2.“

Od Rallye Český Krumlov s tebou jede jako spolujezdkyně Jaroslava Roučková? Co tě vedlo k této změně?

„Zbyňa mi po Šumavě oznámil, že Rallye Český Krumlov pojede s jiným jezdcem, abych si našel náhradu. Proto jsem se domluvil s Jaruškou Roučkovou. Musím přiznat, že cíl Rallye Český Krumlov jsem viděl hlavně díky ní. Do té doby jsem si myslel, že ženská do závodního auta nepatří. Ale Jaruška mě díky své pohodě a klidu přesvědčila o opaku. Prohlásil jsem, že kdo se mnou odjede Krumlov, pojede se mnou i po celý zbytek sezóny, což se také stalo. Rád bych aby naše spolupráce pokračovala i v letošní sezóně a Jaruška předběžně souhlasila. Pojede se mnou v rámci svých časových možností.“

Na Mikulášské rally ses představil také v roli spolujezdce?

„Na tomto volném závodě jsem usedl na horkou sedačku vedle francouzského jezdce Dominiqua Laurenta. Svezení s ním bylo nádherné. Dominique se pro mě stal morálním vítězem tohoto závodu. Soutěž se odjela na sněhu a s hendikepem, který Dominique má, ovládal své soutěžní auto s naprostou bravurou, a proto před ním opravdu smekám! Jeho soutěžní Peugeot 206 RC se navíc připravoval na závody v naší dílně.“

Na sprintech se za volantem objevoval i Jaroslav Beran?

„Ano, Jarda startoval na dvou sprintech, konkrétně v Třebíči a Lužických Horách. S autem se učil, proto také zatím nic nepředvedl.“

Na závěr sezóny jste s Jiřím Venušem a Jiřím Šmídem zorganizovali rozloučení s motoristickou sezónou s ukázkou soutěžní techniky. Co to přesně bylo za akci?

„Rozhodli jsme se hlavně pro hendikepované děti zorganizovat akci, na které bychom jim představili závodní auta a chtěli jsme jim ukázat, co vlastně rallye obnáší. Akce se rozšířila i mezi ostatní děti a jejich rodiče. Pozvání přijali například Josef Peták s Alenou Benešovou nebo ředitel Rallye Český Krumlov Jindřich Kunc. Zúčastnili se také jihočeští jezdci a spolujezdci. Celé rozloučení probíhalo ve vodáckém kempu Vltava a na přilehlé účelové cestě vedoucí na skládku do Lověšic. Tady jsme také spoustu dětí v závodních autech svezli. Myslím, že se nám tato akce podařila a doufám, že na jihu Čech vznikla nová tradice nejen pro rallye fanoušky, ale i pro hendikepované děti. Poděkování paní Čadové, která je vedoucí českokrumlovského centra sociálních služeb budiž pro nás pochvalou.“

V letošním roce jsi už startoval na rakouské Jänner Rallye. Jak se ti líbilo tam?

„Do Rakouska jsem jezdil rád jako divák a loni jsem se rozhodl, že si tuto nádhernou zimní soutěž v lednu vyzkouším na vlastní kůži. Teď již mohu potvrdit, že tam mají pěkné tratě a fungující organizaci soutěže a hlavně, že jsem se tam neobjevil naposledy. Již při tréninku nás provázel led, sníh a mráz, ale bohužel po startu přišla mohutná obleva a pravé zimní podmínky začaly mizet. Některé úseky tak byly na ledu a na sněhu, jiné na mokrém asfaltu. Bohužel jsme na první sobotní rychlostní zkoušce vyletěli ven z tratě, zapadli v hlubokém sněhu a diváci nás nemohli dostat zpět na trať. Při vyprošťování bohužel došlo k poruše poloosy, kvůli které jsme museli odstoupit.“

Chtěl bys ještě něco dodat na závěr?

„Hlavně bych chtěl poděkovat všem za podporu, hlavně mým sponzorům a partnerům, kterými jsou Direkta Group s.r.o., Derpal s.r.o, Suzuki Autostart České Budějovice s.r.o. nebo Jouza Union. Veškerou administrativu zajišťoval Jiří Venuš a firma Thermotechnik s.r.o. Zvláštní dík patří také mým mechanikům Miloslavu Stejskalovi, Petru Dobešovi a Tereze Čížkové. Bez těchto firem a lidí bych tento sport nemohl dělat.“

Děkuji za rozhovor a mnoho štěstí v letošní sezoně.

Dalibor Benych

Další články

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

celý článek >
Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.