Zákruta.cz  >  

Loeb a Citroën chtějí slavit doma

29. září 2010

Citroën je připraven rozehrát při 11. podniku mistrovství světa FIA WRC vysokou hru. Rally Francie po 35 ročnících na Korsice se totiž poprvé jede v Alsasku, což je obzvlášť emotivně silný moment pro zdejšího rodáka Sébastiena Loeba. V pořadí šedesáté vítězství v závodě mistrovství světa by dvojici Loeb - Elena vyneslo 7. titul světových šampiónů v řadě. Citroën Total World Rally Team, který do Francie nasazuje jako druhou tovární posádku Španěly Daniho Sordá a Diega Valleja, má dobrou pozici pro zisk šestého titulu v Poháru konstruktérů.

Francie se do kalendáře WRC vrací po roční pauze se zcela novým podnikem v Alsasku. Centrem rally je Štrasburk, a rally v sobě zahrnuje širokou paletu rychlostních zkoušek ve vinicích, lesích, na pastvinách ve vysokých nadmořských výškách a také ve vojenském prostoru. Závěrečná rychlostní zkouška se pojede v ulicích Haguenau jako pocta zdejšímu rodákovi Loebovi, který ve zdejší malé čtvrti Bas-Rhin také dlouho žil. Loeb je samozřejmě místním hrdinou a všichni by chtěli svého pilota vidět při domácím triumfu.

„To je pro mě pekelný tlak. Zvláště na tomto povrchu každý očekává můj sedmý titul,“ říká šestinásobný mistr světa. „Ale tato rally nebude oproti jiným podnikům nikterak lehčí. Naopak, je úplně nová, je postavená na rychlých tratích, které přinášejí snad všechny nebezpečí a záludnosti, které jsou pro asfalt typické. V této sezoně má ještě šest pilotů šanci na celkové prvenství, a proto má tato sezona vysokou úroveň. Nic není předem rozhodnuté.“

Séb v této sezoně vyhrál už pětkrát a je na čele šampionátu se ziskem 201 bodů. Jediní, kdo ale mají reálnou šanci na dostižení Loeba, jsou Sébastien Ogier (158 bodů) a Jari-Matti Latvala (132). Tři rally před koncem sezony jsou počty celkem jednoduché - Loeb s Elenou musí vyhrát jednu z této trojice závěrečných rally roku. „Nejlepší by bylo udělat to co nejdřív,“ říká Séb. „Kdyby přišlo šedesáté vítězství a sedmý titul doma, bylo by to splnění mého snu.“

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

Byla Japonská Rally, kde jste zaznamenal nejhorší výsledek sezony, velkým zklamáním?

„Každou rally začínám s tím, že chci vyhrát, takže nemohu být šťastný z pátého místa. Ale nedělám si s tím velké starosti, v Japonsku jsem nikdy nebyl příliš konkurenceschopný. Byl jsem sice rychlejší než před dvěma roky, ale celková úroveň soutěže byla mnohem vyšší než tehdy. Jednu pozitivní věc ale Japonsko přineslo, byli jsme schopní bodovat natolik, že máme všechno ve svých rukách. Jestliže vyhrajeme jednu z posledních tří rally, budeme posedmé mistry světa.“

Ideální by asi bylo získat ho na Rally Francie...

„Samozřejmě, když se podíváte, jaká je konstelace, pak by to byl sen. Vyhrát šedesátou rally a sedmý světový titul v Haguenau, to by bylo přece naprosto kouzelné! Ale dokázat to, to bude chtít víc než jen sny a kouzla! Budu muset být rychlejší než moji pronásledovatelé, jejichž motivace bude stonásobně silnější. Všichni to ode mě očekávají, navíc je hodně v sázce i pro Citroën. A to všechno tlak na mě násobí. Musím to zvládnout, ale i tak se na rally opravdu těším.“

Tato rally je zcela nová, nicméně máte to štěstí, že zdejší region dobře znáte. Co soudíte o trati?

„V tomto kraji jsem několikrát závodil hlavně na začátku mé kariéry na konci devadesátých let. První rychlostní zkouška například odpovídá úplně první zkoušce, kterou jsem absolvoval na Florival Rally v roce 1997. Vzpomínám dost dobře také na úsek Rally Alsace-Vosges, hlavně ten blízko Chätas. Všechny zkoušky jsou velmi rozmanité s širokými sekcemi následované úzkými a hrbolatými partiemi hlavně v lesích. Naopak nic nevím o vojenském prostoru Bitche, ale nemyslím, že bude příliš odlišný od Baumholderu v Německu.“

Citroën Total WRT je ve velmi silné pozici v hodnocení mistrovství světa - Poháru konstruktérů. Francouzský tým má náskok 95 bodů na nejbližšího soupeře a v Alsasku si může dovolit i ztratit několik bodů! Pokud ale po Rally Francie neklesne náskok Citroënu pod 86 bodů, má šestý titul a vavřínový věnec jistý.

Tým může rovněž počítat s dvojicí Dani Sordó - Diego Vallejo, s kterou svého cíle může dosáhnout. Dani finišoval na druhém místě za Loebem na Rally Bulharsko a Německo, které se jely na asfaltu, a hodlá přidat další body v Alsasku. „Myslím, že nás na této rally čeká neuvěřitelná atmosféra a samozřejmě všichni fanoušci budou povzbuzovat Séba. Chtěl bych udělat všechno pro to, abych dosáhl co nejlepšího výsledku. Jako obvykle budu bojovat o umístění na stupních vítězů,“ říká Sordó.

Ačkoli se jede ve Francii, jsou znalosti trati u Sébastien Ogiera a Juliena Ingrassii velice omezené. „Naposledy jsem tu byl před třemi roky při Alsace-Vosges Rally,“ říká Sébastien Ogier. „Byla to moje druhá sezona v rally a nakonec jsem v mé třídě skončil druhý.“

Po výhrách v Portugalsku a Japonsku chce Ogier demonstrovat svou sílu také na asfaltu. „S novou rally máme ideální možnost začít od nuly jako ostatní,“ říká Ogier. „Byl to i případ Bulharska, kde jsme zajeli některé nejrychlejší časy. Potřebujeme se seznámit s tratí natolik, že do první etapy pojedeme naplno. Plně důvěřuji týmu, že dokáže velmi rychle nalézt optimální nastavení vozu C4 WRC pro zdejší podmínky. Náš cíl - být co nejblíže těm nejlepším na asfaltu...“

Tři otázky pro Sébastiena Ogiera

V posledních třech rally jste získal nejvíc bodů ze všech...

„V porovnání s našimi soupeři jsme mladší a máme méně zkušeností, ale s každou rally začínáme budovat to, co je potřeba pro úspěch ve WRC. Citroën C4 WRC je ve startovním poli špičkou, my jsme do týmu dobře zapadli. To všechno nám pomáhá k pokroku a dobrým výsledkům. Aktuálně jsme na příznivě vzestupné křivce.“

Pojedete s C4 WRC poprvé ve Francii. Myslíte, že budete mít nějakou speciální podporu?

„Bude to určitě potěšení pilotovat doma ve Francii. Budeme spoléhat na podporu našich fanoušků, i když mi je jasné, že všichni Alsasané půjdou za Sébastienem Loebem! Necítím zvláštní tlak. Je to nová soutěž a bude nezbytné se dobře připravit při seznamovacích jízdách. Bude nutné mít perfektní rozpis. A to je oblast, ve které jsem já i Julien Ingrassia silní.“

I když patříte spíše mezi specialisty na šotolinu, některé pozoruhodné výsledky na asfaltu už také máte. Jaké cíle máte pro Francii?

„Měli jsme dobrý start v Bulharsku, kde jsme bojovali s Dani Sordem a Petterem Solbergem. V Německu to bylo obtížnější, tam jsme bojovali na tratích, o kterých jsme věděli stejně jako naši soupeři. Ve Francii je to jiné, tady nemá s tratí nikdo žádné zkušenosti, což je pro nás nadějné a můžeme hrát svou hru. Náš cíl - smazat rozdíly mezi námi a nejlepšími posádkami na asfaltu.“

Kimi Räikkönen je soutěž od soutěže stále větším postrachem favoritů, jak to naposledy udělal na nedávné Rally Vosgien. Mistr světa F1 z roku 2007 tak dosáhl svého vůbec prvního vítězství v rally na této bývalé soutěži mistrovství Francie v rally.

„Startovali jsme na této rally, abychom nasbírali co nejvíce kilometrů na asfaltu,“ vysvětluje Kimi. „Bylo to užitečnější než testování, mohli jsme si vyzkoušet několik různých rychlostních zkoušek. Úroveň mistrovství světa je ale taková, že si nemůžete dovolit ztratit jedinou sekundu. Člověk tak musí být koncentrovaný hned od startu. Co jsem slyšel, tak jsou tratě nadcházející rally podobné těm, na kterých jsme startovali. Bylo proto velmi dobré, že jsme se na Rally Francie mohli právě takto připravit.“

Fin se cítí velmi dobře právě na asfaltu, na kterém při Rally Německo zajel svůj vůbec první nejrychlejší čas v mistrovství světa. Bude tak mít malou výhodu na rally, která je nová úplně pro všechny startující.

„Byl to i případ Turecka a Bulharska, na obou se nám dařilo. Když máme stejně zkušeností s danou tratí jako ostatní, je pro nás snadnější být pak rychlejší. Klíč k tomu je jediný - být trpělivý a získávat postupně tolik zkušeností, kolik bude možné.“

Citroën Sport

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK