Zákruta.cz  >  

Juniorský šampión ze Zádveřic poznává Evropu

27. listopadu 2007

Pětadvacetiletý zádveřický automobilový jezdec Antonín Tlusťák patří k velkým talentům automobilového sportu. Před dvanácti lety se začal prohánět na motokáře, nicméně velká touha ho dovedla do rally. Přišly první mistrovské vavříny, které si vyjel za volantem vozu Honda Civic 1.6 VTi a posléze Honda Civic Type R. V předloňské sezoně přesedlal na kitový citroen a z českých tratí zamířil v loňském roce poprvé do Evropy, kde poznává atmosféru závodů mistrovství Evropy.

„Začátky na motokáře byly dosti náročné. První závody přišly ve třinácti letech a hned jsem startoval v silnějších stovkách. Byl to pro mě obrovský skok a úvodní sezona byla velmi náročná. Přesto jsem dojel na pátém místě v absolutním pořadí. Největšího úspěchu jsem dosáhl v roce 1998 při závodě družstev. Tehdy jsem dojel druhý a v týmech jsme získali bronz. Tehdy se kolem motokár pohybovala silná sestava, například Honza Kopecký, Jarek Janiš, Viktor Wagner nebo Adam Lacko,“ vzpomíná na první krůčky Antonín Tlusťák. V začátku mu hodně pomohla rodina, především otec. Před osmnáctým rokem začal přemýšlet, zda půjde do rally nebo na okruhy. Nakonec k tomu pomohla náhoda. „Při Rallysprintu Kopná před devíti lety jsem se vozil s Mirkem Jančíkem a vypadl mi přitom telefon. Mobil našel majitel auta Jiří Hasík, a když jsem za ním pro něj přijel, nabídl mi pronájem auta,“ vzpomíná na úsměvnou příhodu Tlusťák. Nejdříve poznával kouzla rally jako mechanik a poprvé za volant usedl při domácí Kopné, i když si ještě pohrával s myšlenkou jezdit souběžně motokáry. Rozhodl premiérový start na Šumavě a vítězství na rallysprintech. Motokáry šly v roce 2000 definitivně do ústraní a rally dostala zelenou. „Třetí místo na Šumavě ve třídě N2 bylo skvělé, neboť jsem teprve poznával atmosféru velkých závodů. Poznával jsem auto Honda Civic 1.6 VTi a přišly i první úspěchy. Hned v první sezoně jsme získali ve sprintech mistrovský titul ve třídě N2. Nejlepší sezonou pro mě byl rok 2004, to jsme startovali už na Hondě Civic Type-R. Ve sprintech jsme získali titul ve skupině N, ve velkém mistrovství jsme dojeli druzí, ale v obou šampionátech jsme vyhráli juniorský titul,“ vzpomíná Tlusťák. Úspěchy na své konto získal i v předloňské sezoně, když přesedlal na vůz Citroen Saxo Kit Car. Ve velkém šampionátu získal druhá místa ve skupině A i třídě A6 za Josefem Petákem a stejné umístění mu patřilo v jednodenních rallyspritech. Zároveň si vyjel národní prioritu ASN.

Na konci předloňské sezony padlo rozhodnutí startovat v roce 2006 v závodech mistrovství Evropy. Posádka Czech National Team Antonín Tlusťák - Vlastimil Dědic startovala na šesti závodech evropského šampionátu, když největší úspěch si vyjela v podobě páté příčky na francouzské riviéře. Jak hodnotil Tlusťák loňské účinkování v Evropě? „V Itálii jsme poprvé startovali mimo český šampionát venku. Trať na Mille Miglia byla nádherná a hodně specifická. Ukázalo se, že jsme dobře natrénovali, nicméně pořadatelé nás posunuli až na závěr startovního pole, neboť si mysleli že nemáme kita. Druhý den jsme bohužel vypadli na lanko spojky. Na další start v Belgii hned tak nezapomenu. Trať vypadala na první pohled jednoduše, ale bylo to nejtěžší, co jsem, kdy jel. Těžká orientace a spousta odboček. Kdo přijede porvé na Ypres, nemá šanci uspět. Přesto jsme dojeli na slušném sedmnáctém místě. V Bulharsku se trať podobala Itálii, neboť se jelo v horách na širších cestách a uklouzaném asfaltu. Začali jsme opatrně a poté jsme jezdili časy do desítky. Skončili jsme absolutně na osmém místě, což byl náš první evropský bod a první ve třídě.“ Vrchol sezony čekal posádku Tlusťák - Dědic koncem srpna při domácí Barum rally Zlín. „Na barumce se sešla největší konkurence z evropských závodů. Chtěli jsme skončit do patnáctého místě, ale ve skrytu duše jsme pomýšleli i o první desítce. Bohužel jsme ve Slušovicích urazili o obrubník kolo a bylo po nadějích na slušný výsledek. Nakonec jsme vybojovali alespoň šesté místo ve třídě.“ Po barumce Tlusťák startoval ještě v Řecku a ve Francii. „V Řecku nás zastavila prasklá hřídel na klapkách již na testovací vložce a závada se poté opakovala hned na úvodním testu. Všechno jsme si vynahradili v Antibes, což byla jednoznačně nejtěžší rally mistrovství Evropy. S pátým místem v absolutním pořadí jsme byli velmi spokojeni, navíc nám vyšla i volba pneumatik. Z Francie jsme odjížděli velmi spokojeni.“ Mimo to se posádka Tlusťák, Dědic zúčastnila všech soutěží Global Assistance Mezinárodního mistrovství České republiky a části vybraných rallysprintů. I tato domácí část mistrovské sezony byla úspěšná, neboť posádka stříbrného saxa obhájila titul vicemistra v MMČR v hodnocení Super 1600 a ve třídě A6, získala první místo v MMČR junior a MČR junior.

V sezoně 2007 slušovický tým absolvoval opět s podporou Federace automobilového sportu AČR šest závodů mistrovství Evropy v Itálii, Turecku, Chorvatsku, Polsku, Belgii a domácí Barum rally Zlín. Systém evropského šampionátu prošel před letošní sezonou renesancí. Zájemci o evropské body se museli registrovat, zaplatit vstupní poplatek a odjet minimálně šest závodů. Jezdci Czech National Teamu úvodní tři soutěže nevyšly, neboť ani v jedné z nich nespatřil cílovou rampu. „V Itálii byla soutěž ještě těžší než loni. Bohužel nás pronásledovala smůla. Hned na první erzetě jsme dojeli auto startující před námi, domácí pilot nás neviděl a nepustil nás. Začal nám přehřívat motor a mezi vložkami jsme dolévali vodu. Ještě hůře dopadly brzdy, na přejezdu jsme je odvzdušňovali. Při jízdě na přejezdu nám nedalo auto přednost, vyjelo ze stopky před nás a kolizi jsem už nezabránil. V Turecku nás dvě třetiny soutěže netrápily žádné problémy, nicméně kvůli upadlému zadnímu kolu jsme odstoupili. Smůlu v první polovině sezony jsme završili v Chorvatsku, kde jsme odstoupili v úvodu pro technickou závadu.“ Tlusťák vybojoval první evropské body až v Polsku, kde i přes salto nakonec získal pět mistrovských bodů. Za dva týdny přidal v Belgii další evropský bod, když ve skvěle obsazené soutěži skončil v absolutním pořadí v závěru druhé desítky. Při domácí Barum rally Zlín se na startu sešlo hvězdné startovní pole, zádveřický jezdec vybojoval další evropský bod. V cestě za lepším výsledkem ho zbrzdil defekt při druhém průjezdu Pindulou, vadnoucí brzdy na Trojáku a v závěru soutěže i dvouminutová penalizace. V konečném pořadí to bylo páté místo ve skupině A a čtvrtá příčka ve třídě A6. Tlusťák v posledních dvou závodech evropského šampionátu nestartoval a v konečném pořadí Mistrovství Evropy v rally jezdců 2007 mu patří devátá příčka se sedmi body. Doma se Antonín Tlusťák letos objevil jen při pár závodech. Diváci ho mohli sledovat ve slovenském šampionátu, kde úspěšně startoval v týmu ARC Slovakia na voze Suzuki Ignis S1600.

Pro sezonu 2008 je připraven vůz Citroën C2 Super 1600 z francouzské stáje PH Sport. Tlusťák měl možnost nový vůz poprvé vyzkoušet začátkem listopadu při tradičním Setkaní mistrů v Sosnové. „Auto je určitě lepší než dosavadní saxo. Máme poslední specifikaci 2007 podobně jako například Martin Prokop nebo letošní evropský šampion Simon Jean-Joseph z Francie. C2 má lepší podvozek, auto je posazeno níže, zadní náprava je nezávisle zavěšená. Auto má dále lepší motor a funguje daleko lépe. Krásně sedí a je s ním radost jezdit.“ Jezdec Mediasport Teamu v příštím roce vedle mistrovství Evropy jezdců v rally 2008 hodlá startovat ve vybraných závodech Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. „Určitě nepojedu Jänner, neboť rally v Rakousku nám termínově nevyhovuje. Pokud nedojde ke kolizi s evropským šampionátem, rádi bychom jeli začátkem dubna Šumavu. Rozhodně se představíme v Českém Krumlově, na Bohemce a na Barum rally Zlín. Co se týká spolujezdce, tak prioritou je Vlastimil Dědic, se kterým jsem jel v posledních třech sezonách. Nicméně chci, aby Vlastík se mnou absolvoval celý program. Jako druhý spolujezdec je Pavel Dresler, startovali jsme letos společně v Polsku a dovezli jsme největší bodový příděl do hodnocení evropského šampionátu. Čeká nás náročný program, máme nové auto a sponzoři očekávají v příštím roce pronikavý výsledek,“ říká Tlusťák. Fanoušci soutěžního sportu mohou vidět zádveřického jezdce v letošním roce při Pražském rallysprintu (sobota 8. prosince), kde se na místo spolujezdce posadí jeden z hlavních reklamních partnerů. Mimochodem při oficiálním představení nového vozu se na místě mitfáry při testovacích jízdách vedle novinářů objevili i Pavel Hoftych, trenér prvoligových fotbalistů Zlína a jeden z pilířů obrany fotbalové Tescomy Vlastimil Vidlička. „Byl to pro ně velký adrenalinový zážitek a určitě v blízké době podobnou akci zopakujeme,“ upřesňuje Tlusťák.

Vedle závodění má pětadvacetiletý závodník na starosti i provoz celého týmu A.T. Motosport, s.r.o. Ve slušovických dílnách jsou dva vozy Honda Civic 1,6 VTi a jeden vůz Honda Civic Type R. „Jedeme kompletní český šampionát, některé zahraniční podniky, prakticky nemáme volný víkend. Hondy známe již osm let, máme spoustu náhradních dílů a zůstaneme při nich i v příštím roce. Mechanici si zaslouží velkou pochvalu za přípravu vozů a namáhavou práci během celé sezony,“ uzavřel Antonín Tlusťák.

Roman Ordelt

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK