Zákruta.cz  >  

Trojanovo "Zlato z jeskyně"

11. října 2007

Jistě se nebudeme mýlit, pokud uvedeme, že o předešlém víkendu strhla na sebe pozornost většiny rallyových fanoušků Rally Catalunya. Avšak toto nebyla jediná soutěž.

Ve stínu dalšího podniku mistrovství světa zůstala jak AZ pneu Rally Jeseníky, tak Rally Postojnska jama ve Slovinsku, kam zavítalo i několik předních posádek z České Republiky. Mezi přihlášenými nechyběla ani soutěžní dvojice českých vicemistrů ve složení Karel Trojan a Petr Řihák.

Na posádky v okolí známých jeskyní (odtud také pochází název rally) čekalo celkem 15 rychlostních zkoušek o délce necelých 200 ostrých kilometrů. Na vítězství si zde brousilo zuby hned několik posádek, v čele s Václavem Pechem - loňským vítězem, dále místní Kaučič a Peljhan či známý německý matador Gassner.

„Na soutěž ve Slovinsku jsme se jako na každou rally velice těšili, už proto, že tu jsou velice nádherné vložky - zatáčkovitý terén, asfalt není uskákaný. Každá mince má však dvě strany a zde tu druhou stranu krásných RZ vyvažuje extrémní kluzkost místního asfaltu již na suchu, o které se nepříjemně přesvědčila nejedna posádka,“ říká Karel Trojan.

Samotná soutěž začínala prologem v pátek 5.10., kdy se posádky promotávaly sestavenou zkouškou na parkovišti, kde se však Karel s Petrem vymotali na průběžné 3. místo. V sobotu čekaly na soutěžní posádky tři průjezdy tří rychlostních zkoušek. Počasí soutěžním posádkám však nepřálo a tak respekt před klouzavým povrchem nabral ještě větší rozměr, neboť 'lilo jako z konve'.

„Ráno nebylo příliš na výběr. Obuli jsme 'mokré' Matadory s maximálně prožezaným vzorkem, a vyrazili jsme. V těchto podmínkách, kdy bychom zajížděli nejlepší časy spíše s motorovým člunem než s Lancerem EVO IX, nebylo kam spěchat. Proto jsme s Petrem nasadili sice svižné, ale zároveň opatrné tempo, abychom se vyhnuli zbytečným defektům a předešli chybám, které by na takovém mokru mohly mít fatální následky,“ komentoval úvod soutěže Trojan.

Na druhé (první sobotní) RZ zajel Karel s Petrem až sedmý čas, ale to byl na dlouhou dobu také nejhorší výsledek. Již od další vložky se čeští vicemistři nenechali zahanbit a výsledkem nebyl pouze nejrychlejší čas , ale průběžné vedení absolutně, což se nelíbilo místnímu matadorovi Peljhanovi. Ten se do čela vyhoupl ihned na následující RZ a zůstal ve vedení do 6. rychlostky, po které jej opět vystřídal Karel s Petrem. Od sedmé rychlostky zavelel k útoku druhý z dua předních slovinských jezdců - Kaučič a posádka na čele průběžného hodnocení se opět měnila. Posádka Czech National Teamu se však nevzdávala a v posledním desátém měřeném úseku zajela nejrychlejší čas. I díky problémům soupeřů (defektu Kaučiče) se vyhoupla zpět na první místo průběžného pořadí.

„V průběhu sobotní etapy se ukázalo, že zvolená taktika s ohledem na počasí a situaci na trati byla správná. Našemu vynikajícímu umístění také pomohlo, že většina našich soupeřů se potýkala s technickými problémy nebo jejich nasazení končilo mimo trať. Ani nám se však tech. Problémy nevyhnuly a na 7. RZ nás přibrzdil pomalý defekt na zadním kole,“ hodnotil úvodní den jezdec.

Průběžné první místo však nic neznamená a celkové vítězství si každá posádka musí zasloužit. V rallysportu je často potřeba i notná dávka štěstí a svým rozhodnutím zejména v sobotní etapě si štěstěnu Karel s Petrem jistě naklonili i na svoji stranu. Do nedělní etapy nastoupili opět na mokrých gumách, jelikož se domnívali, že takové množství vody nemůže jen tak vyschnout. V horách však panovalo úplně jiné počasí a tak na příští dva průjezdy se v servisu opět přezouvalo. Naštěstí ztráta z prvních dvou průjezdů nebyla taková, aby je ohrozil někdo ze soupeřů. Průběžně druhý Slovinec Slejko s Cliem jedoucí ve třídě A7 na Karla s Petrem ztrácel 1:26,5.

„Taktika na neděli byla jasná – jet na jistotu a neudělat chybu i za cenu pomalejšího času. Na mokrých gumách jsme sice v průběhu neděle více ztráceli, protože se jelo v horách, kde bylo 'azuro' a bezmála suchý asfalt, ale soupeře za zády se nám nechat podařilo. Určité mluvím i za Karla, když řeknu, že jsme velice šťastní. Kdyby nám na začátku rally někdo sdělil, že skončíme první, považovali bychom to za provokaci,“ řekl po soutěži Petr Řihák.

Karel Trojan dodává: „Byla to velice těžká rally. Tolik vody jako v sobotu jsem dlouho neviděl a v takových podmínkách snad ještě nejel. Jsem velice rád, že jsem v cíli, bez škrábance na autě. To, že se jednalo o těžkou rally hovoří i skutečnost, že jsme z českých posádek byli jediní, kteří ji dokončili. Musím ale také vyzdvihnout výkon Gassnera, který se v průběhu neděle probojoval až na stříbrnou pozici. Nebýt jeho špatné volby pneumatik v sobotu, byl by to mezi námi ještě tuhý souboj.“

Posádka Karel Trojan - Petr Řihák se tak navždy zapíše zlatým písmem do historie slovinské soutěže a vlastně nejen do té, ale i do výsledků evropského šampionátu, kde s největší pravděpodobností skončí své letošní působení také na stříbrné pozici.

Pokud Karla Trojana budete chtít vidět ještě tento rok v akci, tak si rozhodně nenechejte ujít Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy, kde by neměl chybět a možná bude k vidění i na posledním volném podniku v Praze. Nová sezóna začíná již 5. ledna ve Freistadtu, tak si tyto termíny nezapomeňte zvýraznit ve svých kalendářích.

-pr-

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK