aktuálně: 36 uzavírek, 26 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Kudy povede Dakar 2010 ?

15. července 2009

Písek a dunová pole. To, co vždy dělalo Dakar Dakarem, bude průvodním znakem dalšího jihoamerického ročníku. Pořadatelé opustili nudné, otravné a úzké pisty Patagonie, plné prachu, a vrhli se tam, kde se Dakar skutečně rozhoduje. Do dun.

Nový jihoamerický ročník, který odstartuje pódiovým ceremoniálem na Nový rok a bude oslavou dvoustého výročí nezávislosti obou hostitelských zemí, si bere co do vytyčení trasy velké poučení z nevhodného natrasování posledního ročníku.

Zcela se vyhýbá otravným písečným korytům Patagonie a oblakům prachu, které neumožňují kloudné předjíždění. Namísto toho navyšuje etapy v ohromující a scénické poušti Atacama, na níž si pošmáknou nejen místní diváci, ale zejména ti u televizních obrazovek. Závodníci si v pěti atacamských etapách užijí možná nejnáročnější dunové sekce na Dakaru za posledních několik let.

Už během letošního Dakaru nám chilští motorističtí fandové zvěstovali, kterak místní vláda vyjednává s ASO o novém ročníku Dakaru s cílem zvýšit podíl své země na celkové trase, a to protažením etap do severní části pouště Atacama, do království dun. Záměr se povedl, Atacama bude hostit pět celých etap, ale také pravděpodobně speciálky v etapách do Copiapó z Argentiny a z Copiapó do La Sereny, respektive v obou hraničních částech speciálek.

Písek však Atacamou rozhodně neskončí. Už před prvním překročením And (samozřejmě znovu přes scénický průsmyk Paso San Francisco) se závodníci znovu utkají s extrémně jemným bílým pískem u Fiambaly (letošní jízdní průměr Aleše Lopraise ve speciálce byl 30 km/h!), po návratu do Argentiny (pochopitelně přes klasickou tranzitní trasu na Libertadores) si všichni užijí dunovou mozaiku u San Rafael s poctivým sbíráním waypointů, které doufejme už bude mít kdo zkontrolovat. Návrat do Buenos Aires bude opět po pampách přes Santa Rosu. V nabídce nechybí tradiční a nádherné tratě WRC v pohoří Sierra Cordoba (druhá etapa), naopak z ní vypadl Neuquén s nejsrdečněji vítajícími diváky na celé trase. Doufejme, že ti nejmilejší s milých budou na všechny čekat i v San Juanu.

Dodejme, že volný den si soutěžící neužijí pod dunami v Copiapó (tenhle bivak však navštíví také dvakrát), ale v severněji položené Antofagastě, kam zavítají i o dva dny později.

Jestliže trasa Dakaru 2009 byla lákavou výzvou, která mnohým zhořkla v ústech a nenaplnila očekávání nových zítřků, zdá se, že to, co působilo v posledním ročníku protisoutěžně, bude v roce 2010 eliminováno. Tedy pokud se všechny etapy po takto vzrušující trase skutečně odjedou.

Jiří Vintr

Další články

Jak dostat nepojízdné auto ze zahraničí? Správné pojištění může zachránit desítky tisíc

S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.

zobrazit článek >

Co dělat, když díl do auta nikde nemají? Vytiskněte si ho!

Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk

zobrazit článek >

Elektroinstalace jako cesta k zábavě i bezpečí ve vašem autě

V dnešní době jsou auta více než jen dopravní prostředky – jsou naším každodenním společníkem. Řada z nás tráví v autě téměř třetinu svého dne, a to nejčastěji cestou do práce a pak zase domů. Pro jiné je prací samo cestování autem. Je proto namístě si prostředí auta zútulnit i zabezpečit tak, aby byl náš čas strávený s tímto pomocníkem nejen příjemný, ale zejména i bezpečný.

zobrazit článek >