Zákruta.cz  >  

Záchranáři cvičili vyprošťování ze závodních aut

1. června 2009

Úspěšné pořádání prestižního závodu závisí na spoustě drobností, které nakonec nejsou pro oko běžného motoristického fanouška vůbec viditelné. Například pořadatelé zlínské „Barumky“ v předchozích letech připravovali i zdravotnické záchranáře. I když jsou ve svém oboru profesionály, přece jenom má zásah u nehody závodního automobilu svá specifika a úskalí.

V letošním roce, kdy byl pro MMČR nařízen HANS, stála před záchranáři další výzva, a to vyproštění jezdce z havarovaného vozu s touto ochranou.

O přínosu HANSu snižujícím následky nehody je zbytečné se rozepisovat. Při samotném zásahu po nehodě je však již spíše překážkou, se kterou je potřeba se vyrovnat. Protože jde o novinku a doposud v podstatě neexistují zpracované postupy, byla letošní akce o trochu obtížnější.

Nejprve se ve Zlíně sešla pracovní skupina odborníků ze všech odvětví rally a definovala základní postupy. Tyto byly následně předneseny v úterý na vzdělávacím semináři ZZS ZK.

Aby se nezapomnělo na žádnou drobnost, jež by pak mohla případný výsledek ovlivnit, přiložili svou ruku k dílu předseda Svazu rally, hlavní lékař FASu, hlavní technik, zástupci Autoklubu Sport Rescue, zástupci Asociace jezdců, členové Svazu rally a samozřejmě zlínští záchranáři, v jejichž nových prostorách celá akce proběhla.

V úterý 26. května pak proběhl samotný vzdělávací seminář. Po dvouhodinovém bloku plném teorie se záchranáři přesunuli na čerstvý vzduch, kde na ně čekaly čtyři závodní automobily různých konstrukcí a „ostatky“ vozu Subaru Impreza. Ty pořadatelům Barum Czech Rally Zlín věnoval Vojta Štajf právě za účelem tréninku záchranářů. Z jeho zničeného vozu by se v budoucnu mohl stát základ trenažéru pro nácvik nejrůznějších vyprošťovacích postupů.

Jen málo lidí chápe, kolik překážek při ošetřování představuje ochranná konstrukce. Původně se celá akce nesla v duchu „co s HANSem“. S přispěním oficiálních materiálů FIA pro Formuli 1 a další okruhové závody se záchranáři brzy naučili novinku ve výbavě jezdců používat. Mnohem větším problémem se ukázaly nejmodernější bezpečnostní prvky závodních automobilů, které trochu paradoxně nejprve závodníka ochrání, ale poté stěžují jeho záchranu.

Potvrdilo se, že jako v každé jiné lidské činnosti je i v tomto případě potřeba nejprve vše „na sucho“ natrénovat.

Velké poděkování patří Vladimíru Barvíkovi. Jako záchranář a jezdec rallye v jedné osobě se na přípravě podílel. Snahu pomoci a hlavně trpělivost se záchranáři měl i Egon Smékal. Poděkování patří všem jezdcům a firmám, kteří zapůjčili svoje závodní automobily nebo jejich vybavení nezbytné pro nácvik. Jednalo se o Anvel Racing, Egon Smékal, AV Engineering, Miroslav Mikulenka, Sparrow Racing a JM Engineering.

O celou akci byl velký zájem. Kromě zlínských záchranářů, kteří budou aktivně působit při Barum Czech Rally Zlín, se zúčastnili např. i jejich kolegové z Vysočiny.

Martin Konečný

Další články

Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Čisté auto zvenčí i zevnitř je vizitkou jeho majitele a jen málokterý řidič by se pyšnil ušmudlaným vozem. Ještě před několika lety bylo hitem se svým vozem jezdit do kartáčové myčky, na které však jsou rozporuplné názory právě s ohledem na kartáčování laku karoserie.

celý článek >
Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.