Zákruta.cz  >  

Impreza na bodech i přes dětské nemoci

28. května 2009

Zázraky se asi přece jen nedějí. Impreza WRX STI Subaru Czech Rally Teamu, dokončená těsně před Rallye Český Krumlov, sice hned na úvodním testu soutěže zajela výtečný čtvrtý čas, brzy poté se ale projevilo nedostatečné vyzkoušení vozu. Zejména elektronický plyn zazlobil a jeho nevyzpytatelnost, kterou se v průběhu soutěže nepodařilo odstranit, výrazně ovlivnila důvěru posádky v kontrolu nad vozem. Přesto si Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem odvážejí z jihu Čech body za jedenáctou příčku celkového pořadí a vítězství v Pirelli Cupu.

Není to poprvé, co se Subaru Czech Rally Team přesvědčil u nového závodního vozu o obtížnosti jeho „uvedení do života“. Tentokrát to ale na začátku vypadalo velmi nadějně, čtvrtá příčka z úvodní divácké superspeciálky celý tým patřičně namlsala... Náročná třetí rychlostní zkouška, vzniklá spojením dvou tradičních testů, však přiměla všechny příznivce bílomodročerných barev k návratu na pevnou zem.

„Projevila se vada, kterou jsme zaregistrovali už při našem předstartovním testu,“ vysvětluje Vojtěch Štajf. „Tehdy jsme ale měli pocit, že se nám jí podařilo odstranit, její doladění si ale zjevně žádá víc času. O co se jedná? Naše nová Impreza je opět o kus dál v elektronickém vybavení než byl předchozí model a má i elektronické ovládání plynu. No a protože počítače v novém voze ještě nejsou dostatečně přivyklé na ´ostré´ zacházení, poprvé na RZ3 a poté ještě několikrát se nám přihodilo, že na sešlápnutí plynového pedálu auto přestalo zcela reagovat. V takovou chvíli bylo třeba vypnout zapalování a po krátké pauze znovu nastartovat.

Jeden z takovýchto okamžiků pro nás znamenal i vznik nebezpečné situace, když se nám to přihodilo v jedné z rychlých pasáží přídolského testu - i tehdy se naštěstí podařilo vše zvládnout a neskončili jsme mimo trať. Důvěru v ovládání vozu nám to ale samozřejmě nepřidalo, a tak jsme raději zvolili spíše defenzivnější taktiku s důrazem na spolehlivé dosažení cílové rampy. Ani přes velkou snahu specialisty Micka Kehla se zcela nepodařilo zvítězit nad touto závadou, a tak jsme namísto boje s Emilem Trinerem o post nejlepšího vozu Subaru i na posledním testu opět chvíli stáli a bojovali s elektronikou.

Emil tak nakonec tuhle značkovou bitvu před námi a Jirkou Vackem vyhrál, nás problémy s technikou stály celkově na soutěži víc než dvě minuty času. Nedá se nic dělat, rozdíl mezi půlrokem stavby našeho prvního hatchbacku a jediným měsícem zrodu tohoto vozu zkrátka nelze smazat a tyto dětské nemoci jsou daní z této diference. Jsme proto rádi nejen za jedenáctou příčku a vítězství v Pirelli Cupu, ale i za to, že máme auto v cíli nepoškozené. Kromě oněch potíží s nastavením elektroniky a kromě drobností s naší chvilkovou nevhodnou volbou pneumatik a směsí brzdových destiček nebyl s novým autem jediný problém. Prokázalo se tak, že naši mechanici odvedli opravdu dobrou práci.“

Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem už se nemohou dočkat, až napraví dojem na příštím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky, na Rally Hustopeče. Před jihomoravskou soutěží ale tým čeká důkladné testování a zejména boj se záludnostmi elektroniky nového vozu. Druhá týmová posádka, Jiří Vacek s Bohumilem Černochem, naopak nadcházející soutěž díky pilotovým pracovním povinnostem vynechá. Je to možná trochu škoda, na jihu Čech se jim totiž se starším vozem dařilo velmi dobře, když k sedmnácté příčce celkového pořadí přidali i bronzovou příčku v Pirelli Cupu a stříbrnou v Enteria Cupu.

„Spolupráce s Bobem Černochem mi dodala novou motivaci pro závodění,“ usmíval se v cíli pražský pilot. „Teď jsme navíc poprvé vyzkoušeli velké brzdy, a tak jsem se musel učit nově hledat hranice možností vozu. I to bylo pro mne nové, o to jsem raději, že jsme dojeli celou soutěž bez jakýchkoliv potíží. Hustopeče sice nepojedeme, ve druhé polovině sezóny se ale určitě ještě na tratích šampionátu objevíme. Musím si zažít nové zvyky, Bob se mne postupně snaží přesvědčit i o tom, že používání ruční brzdy mám omezit. Tak uvidíme, jak to bude fungovat...“

Karel Špaček

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK