Zákruta.cz  >  

Rozhovor s Miroslavem Jakešem

29. prosince 2008

Osmnáctiletý Miroslav Jakeš se stal v letošním roce historicky nejmladším mistrem Evropy v závodech do vrchu. Srdce ho však žene do automobilových soutěží, kde stihl odjet pouze některé závody, již na nich ale potvrdil slova o jednom z největších talentů u nás.

I proto jsme se rozhodli oslovit osmnáctiletého pilota z Velkých Karlovic s rozhovorem o jeho dosavadní kariéře i o výhledu do budoucnosti.

Jaké byly tvoje začátky v automobilovém sportu?

Začal jsem na motokáře ve 4 letech, od 6 let jsem jezdil mistrovství České republiky v motokárách. V roce 2003 jsem od motokár přešel na chvíli k automobilovým slalomům a poté k vrchům. Vrchy jsem začínal v roce 2003 se Škodou Felicii sk. A po Lubovi Minaříkovi, o rok později jsem už vybojoval titul ve třídě A-1400 se Škodou Felicia Kit Car. Od roku 2006 jsem usednul do Mitsubishi Lancer Evo IX skupiny N a v letech 2006-2007 jsem byl mistr republiky ve skupině N. V letošním roce jsem se zúčastnil celého seriálu mistrovství Evropy, kde jsem se stejným vozem získal titul mistra Evropy v kategorii 1. Zároveň od Rally Český Krumlov plynule přecházím k soutěžím.

V letošní sezoně ses stal nejmladším mistrem Evropy v závodech do vrchu. Jak bys vrchařskou sezónu zhodnotil?

Sezóna vyšla určitě na 100%, před začátkem jsem si říkal, že by bylo pěkné zakončit naše působení ve vrchách titulem a to se povedlo.

Vyzkoušel sis letos „naostro“ také automobilové soutěže. Jak se ti to líbilo, dělal ti problém přechod z kopců?

Soutěže byl náš cíl již od začátků, na první soutěž do Krumlova jsme si půjčili Citroën C2 R2 a bylo to určitě lepší, než jet hned od začátku s Mitsubishi. Soutěž se mi moc líbila, chvíli sice trvalo, než jsem si zvykl na rozpis, ale myslím, že největší problém byl s nečistotami na trati, protože vrchy se jely po čistém asfaltu. Už si ale začínám zvykat :-D

Mohl bys porovnat tyto dvě odlišné disciplíny automobilového sportu? Kterým směrem by ses do budoucna chtěl ubírat?

Velký rozdíl je právě v té čistotě trati. U závodu do vrchu musí být naprosto čistý asfalt bez větších nerovností, protože zde jezdí formulové vozy F3000. Další rozdíl je v tom, že na rally jsou dané průjezdy rychlostní zkouškou, to v kopcích není, protože jedu v autě sám a musím znát celou trať nazpaměť. To byl problém třeba v italském Trentu Bondone, kde trať měří 18 km. Trénoval jsem 2 dny v kuse s 1000 najetými kilometry. Důležité je hlavně, že v rally si víc zajezdím a proto je rally ta disciplína, které se budeme v budoucnu věnovat.

Spolujezdce při automobilových soutěžích ti dělá Tomáš Jakeš. Jak funguje rodinná spolupráce?

Tomáš jezdil rally s taťkou, takže mu nedělalo problém znova sednout do závodního vozu. Myslím si, že ze začátku se trochu bál, ale teď už si zvyknul :-D. Spolupráce funguje dobře a protože má pneuservis, tak dělá špinavou práci v podobě měnění pneumatik :-D

Kdo jsou tvojí největší učitelé a rádci? Máš nějaký vzor?

Největší rádce je po celou dobu určitě taťka. Když jsem jezdil motokáry, tak jsem fandil Romanu Krestovi, který byl i mým vzorem a to zůstalo i doteď.

Jaké jsou plány na příští rok, chystáte změnu soutěžního náčiní?

Příští rok určitě pojedeme kompletní velký mistrák v rally a možná nějaké sprinty. Měli bychom jet opět s Mitsubishi Lancer Evo IX.

Co říkáš na rozmach kategorie S2000? Líbí se ti tato skupina? Je nějaké vysněné auto, ve kterém bys chtěl závodit?

Auta kategorie S2000 se mi líbí moc. Vždycky jsem se chtěl svézt ve WRCéčku, ale zrušením těchto vozů se to asi nestane, proto je teď moje vysněné auto právě S2000. A protože jsem Čech, tak by se mi líbilo jednou jet s Fabii S2000.

Jestli se nemýlím, tak tě čeká maturita. Jaké jsou přípravy a jak zvládáš závody skloubit se školou?

No maturita mě čeká už letos, už se pomalu učím. Ale zatím jsme závody a maturitu neřešili, protože nemám ještě přesný termín maturity. Sezóna určitě ohrožena není, maximálně jeden závod, kdyby se s maturitou nějak překrýval.

No, a když už jsme teda u toho profilu. Co osobní život a nějaké jiné koníčky krom automobilového sportu? Jak se na tvé závodění dívá rodina a blízké okolí?

V osobním životě jsem úplně normální student, koníčků a zálib je hodně. Kromě učení :-D Teď naposledy jsem si koupil čtyřkolku, takže jsem s přítelkyní celé léto jezdil. Přítelkyně mě také doprovázela a fandila na každém závodě. Jinak jsem závodně provozoval tenis, někdy si zahraju fotbal. V zimě jezdím na snowboardu. Rodina mě v závodění podporuje, jen když jsem byl mladší, tak mě mamka nechtěla na závody pouštět, ale teď už je to lepší.

Pavel Valoušek se začal objevovat ve stejných týmových barvách jako ty. Je možné, že byste v budoucnu vytvořili společný tým? Konzultoval jsi snim nějaké věci ohledně rally?

Máme stejného sponzora, Pana Varmužu, ale s Pavlem jsem poprvé mluvil až při Pražském rallysprintu, takže jsem s ním doposud nic nekonzultoval. A jestli budeme v budoucnu v jednom týmu záleží na sponzorovi. Myslím, že je ale lepší mít dvě stejná auta pod jedním stanem.

Je něco co bys chtěl vzkázat fanouškům?

Fanouškům bych chtěl teď před koncem roku popřát všechno nejlepší do nového roku a doufám, že se Vás sejde během příštího roku u tratí co nejvíce.

Pavel Dresler

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK