Zákruta.cz  >  

Orsák s Vajíkem v Příbrami čtvrtí, navíc s juniorským titulem mistrů

26. září 2008

Ve skvělé náladě odjížděla posádka Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák a Karel Vajík z Příbrami. Na poslední soutěži mezinárodního mistráku, kluci vyjeli čtvrté místo a tím si upevnili konečnou šestou příčku. Navíc Jarek v předstihu obhájil svůj loňský triumf - titul juniorského mistra České republiky.

Do Příbrami odjížděli Jarek s Karlem s jasným cílem. V průběžném hodnocení velkého mistráku nemohli postoupit vzhůru, mohli je ale ohrozit jezdci, kteří byli těsně za nimi. Proto byla taktika jasná: „Pojedeme v klidu. Prvořadým cílem, je udržení pozice v tabulce a tomu podřídíme vše,“ uvedl před startem Jarek Orsák.

Když Jarek hovořil před startem soutěže o klidné jízdě, určitě nepředpokládal, že vyhraje první rychlostní zkoušku. Necelých sedm kilometrů dlouhý měřený úsek v okolí Jinců zajel Jarin v nejrychlejším čase. Rozestupy mezi soupeři byly ale minimální. Do dvou vteřin se vešlo hned pět posádek. „Erzetu jsme jeli rozumně. V cíli nás potom hodně překvapilo, když jsme se dozvěděli, že právě náš čas je nejrychlejší. Vstup do soutěže byl parádní,“ pochvaloval si úvod rally Jarek.

Na „dvojce“ zajel klobůcký jezdec čtvrtý čas. Šest vteřin ztráty na vítěze zkoušky znamenalo propad v průběžných výsledcích na třetí místo. Hlavním důvodem přepuštění pozice ve prospěch soupeřů byl kontakt s patníkem. Inkriminovaný problém vysvětlil Jarin následovně: „Před soutěží jsme si hodně hráli s nastavením podvozku našeho Mitsubishi. Daří se nám pořád vylepšovat jízdní vlastnosti. Nové nastavení je určitě krůčkem správným směrem. Na změnu jsem si ale teprve zvykal. To se projevilo v jedné pravotočivé zatáčce, kde byl vevnitř betonový obrubník. Díky vylepšení podvozku totiž auto nádherně poslouchalo. Jelo přesně tam, kam jsem zatočil. A právě na to nejsem úplně zvyklý, protože dřív se mi vždycky svezlo malinko ven ze zatáčky. Jenže teď se mi nesvezlo vůbec. Zahnulo dřív než jsem potřeboval a tak jsem pravým zadním kolem zavadil o obrubník uvnitř zatáčky. Nárazem se kolo dost vyhnulo. V rychlých úsecích bylo pak auto hrozně neklidné, proto jsme museli zvolnit.“

Po erzetě následoval pouze desetiminutový servis. Pro posádku a hlavně mechaniky velmi krátká doba na to, aby zcela opravili poškozenou část vozu. Zbývající tři zkoušky první etapy se Jarek s Karlem snažili zajíždět tak, aby neztratili vybojované postavení. Pátý, devátý a třetí čas, to bylo maximum, co dokázali Jarek s Karlem vyždímat z neklidného vozu.

Až v nočním servisu přišla na řadu výměna všech poškozených částí závěsu pravého zadního kola a nastavení správné geometrie vozu. Mechanici se činili celých 45 minut a svou práci odvedli výtečně. Posádka byla po první etapě klasifikována na 4.místě absolutně. Na vedoucího Václava Pecha ztrácel Jarek 22,7 vteřiny a ztráta na třetího Josefa Petáka byla třívteřinová. Za svými zády držel Jarek své největší soupeře z průběžné tabulky mistrovství - Václava Arazima a Vojtu Štajfa.

Do sobotní části závodu vstupovali Jarek s Karlem opět s cílem jet v klidu a vyvarovat se jezdeckých chyb. První runda zkoušek dopadla dobře. První dva testy zajel Jarin shodně čtvrtým časem, v následujícím to bylo trochu slabší. „Na 8.RZ jsme zvolili opatrné tempo. Rychlostní zkouška vedla kolem vodní nádrže Orlík a na úzké cestě bylo hodně bláta a listí. Sebemenší chybička by tady znamenala sklouznutí mimo trať, čehož jsme se chtěli stůj co stůj vyvarovat. Proto jsme tady zajeli až sedmý čas. Naplňovali jsme tím náš taktický plán,“ uvedl Karel Vajík.

Na další zkoušce Jarin opět zatáhl a výsledkem byl druhý nejrychlejší čas. V celkových výsledcích se posunul díky vylomenému kolu Jaromíra Tarabuse na třetí místo. Na záda posádce ale začali dýchat Pavel Valoušek a Roman Odložilík.

Druhé kolo erzet nezačalo pro valašskou posádku dobře. „Asi ve dvou třetinách 10.RZ nám v jednom z pravých odbočení praskla levá zadní poloosa. Nemohl jsem dělat nic, než zamknout diferenciály a snažit se udržet co nejvyšší tempo,“ objasnil druhý větší problém v soutěži Jarek Orsák. Ve smolné desáté zkoušce zajeli Jarek s Karlem osmý čas.

Před posádkou se najednou otevřel problém, jak se vypořádat s dalšími třemi zkouškami. Hendikep byl příliš velký a do servisu daleko. Proto přišlo na řadu rychlé počítání a volba strategie. „Museli jsme jet tak, abychom ztratili co nejméně, ale přitom bez zbytečného rizika. Nezbylo, než se vzdát souboje s Valouškem a Odložilíkem, jejichž výsledek nebyl směrodatný pro naše konečné umístění v mistráku a hlídali jsme si ty ostatní – Arazima a Štajfa,“ konstatoval Karel.

O zkoušku dále se ve výsledcích přehnal přes Jarka Pavel Valoušek. Jarin zajel na 11.RZ dvanáctý, na 12.RZ desátý a na 13.RZ opět desátý čas. Čtyřiadvacetiletý klobůčan si držel i nadále čtvrtou příčku. Změna nastala na třetím místě, kde odstoupivšího Valdu vystřídal Odložilík. Oba vozy S2000 s Petákem a Odložilíkem se naší posádce hodně vzdálily. Důležitější však byla skutečnost, že hlavní soupeři se před Jarka s Karlem ani přes jejich technické potíže nedostali.

Z následného servisu odjíždělo Orsákovo Mitsubishi s novým diferenciálem a novou zadní poloosou. Mechanici opět zvládli vše na výbornou.

Do konce rally zbývaly poslední tři zkoušky. Hlavní protagonisté klobůckého týmu věděli, že pokud se nic mimořádného nestane, své postavení udrží. „Před námi kilometr nikdo, za námi kilometr nikdo. Odložilík je daleko. Před smečkou vlků Arazimem, Štajfem a Trinerem máme bezpečný odstup. Ti sice nepojedou pomalu, protože tvrdě závodí mezi sebou, ale přesto se nebojím. Musíme v klidu a bez chyb dojet do cíle a body budou naše,“ podělil se o dojmy při odjezdu od mechaniků Jarek Orsák.

Osm a půl kilometru dlouhou zkoušku z Tochovic do Nestrašovic zajeli Jarin s Karlem v třetím nejrychlejším čase. Zkoušku okolo Orlíku i závěrečnou pak projeli na jistotu. Výsledkem byl sice sedmý a šestý čas, ale hlavně splněný cíl stanovený před soutěží. Posádka si odvezla z Příbrami šestnáct mistrovských bodů a tím si upevnila konečnou šestou pozici v Mezinárodním mistrovství ČR.

„Nijak nás nemrzí, že si z Příbrami odvážíme nepopulární bramborové medaile. Před soutěží jsme měli chuť dojet do pátého místa. To se nám podařilo. K úspěchům musíme připočítat také Jarkův mistrovský titul mezi juniory. Do konce tohoto šampionátu sice zbývají ještě dvě soutěže, ale dosavadní výsledky zaručují, že už ho nemůže nikdo předstihnout. Podařilo se nám dokázat, že když je třeba, umíme podřídit touho po co nejlepším umístění taktice. Ani technické problémy nás nesrazily na kolena. S účinkováním v Příbrami jsme proto spokojení,“ usmíval se Karel Vajík.

A Jarek mívá většinou poslední slovo, ani tentokrát tomu nebylo jinak. „Za výsledkem z Příbrami je schovaný velký kus práce mechaniků. Tímto bych jim chtěl poděkovat. Jak je u nich zvykem, opět odvedli skvělou práci. Mé díky patří i obchodním partnerům, bez jejichž pomoci bychom těžko mohli kompletní mezinárodní mistrovství absolvovat. A ještě jednou díky. To míří k Vaškovi Arazimovi, za zapůjčení náhradních ramen zadního kola. Vašek se mohl k našemu problému postavit chladně a jednoduše říci nemám, ale je to opravdu pan jezdec. Byť jsme byli jeho soupeři v tabulce, díly půjčil. Tomu říkám hra fair play,“ pochválil všechny, kdo se podíleli na výsledku Jarek Orsák.

Miroslav Vebr

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK