aktuálně: 36 uzavírek, 32 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Češi se na portugalské Pax Rally neztratili

18. září 2008

Portugalská rally se stala součástí dakarské série, která se letos nahradila zrušenou dakarskou rally. Na tuto soutěž se pod hlavičkou pražského Off road centra vydal také vsetínský Viktor Chytka.

V posádce s Lukášem Vacovským startovali s Toyotou LC 80 ve skupině speciálně upravených terénních vozů. Soutěž byla zajímavá nejen exotickým prostředím, ale především délkou a účastí tří továrních týmů. Mitsubishi, Volkswagen a BMW, prostřednictvím X-Raidu postavili na start soutěže celkem deset vozů. Celkem se sešlo na startu na sto soutěžících, aby absolvovali 1 500 km dlouhou trať v pěti etapách. Silně mediálně podporovaná akce byla dobře zorganizována, na převážně šotolinových, kamenitých a písečných cestách, na kterých se po celou dobu soutěže silně prášilo.

Trasa vedla z Lisabonu cca 500 km na sever a posléze minouc Lisabon, na jih do Portimaa, letoviska na břehu Atlanského oceánu, kde končila. Zvláště náročné byly závěrečné kilometry soutěže, které vedly horskými , úzkými silničkami nad bezednými propastmi. Vše patřičně zabaleno do neproniknutelného prachu , jehož neprůhlednost byly umocněna slunečními paprsky. V době, kdy v naší republice hrozily sněhové přeháňky , však v Portugalsku vládlo přesvědčivé letní počasí s teplotami nad 30 stupňů. To mělo patrně za následek rozsáhlý lesní požár na trase soutěže. Stalo se tak v závěrečné etapě, které byla z tohoto důvodu zkrácena o třicet kilometrů.

Posádka Toyoty přijela na tuto soutěž především sbírat zkušenosti před Dakarskou rally 2009, která se pojede premiérově v Argentině a Chile. Důležité bylo dojet do cíle bez jakékoliv újmy a natrénovat univerzálnost posádky. Tři etapy se bez problémů drželi Češi na průběžné sedmnácté pozici. Ve čtvrté etapě sjeli do podmáčeného pole, kde ztratili asi 16 minut. V průběžné klasifikaci to znamenalo propad o pět míst. Do poslední, po požáru zkrácené etapy nastupovali s touhou návratu na vydobyté pozice. To se nakonec povedlo, když bez jakéhokoli poškození vozu projeli poslední etapu celkově patnáctí. V celkovém součtu to

znamenalo 17. pozici absolutně a ve své kategorii diesel, osmí těsně za továrními týmy.

Rally vyhrál Stéphane Peterhansel (Mitsubishi), druhý byl Carlos Sainz (VW Touareg) a třetí bývalý špičkový sjezdař na lyžích Luc Alphand (Mitsubishi). Devátý skončil Miroslav Zapletal a Tomášem Ouředníčkem (Mitsubishi Strakar) a na 26. pozici dojela další posádka ORC Praha Jiří Janeček – Jiří Wolf.

Marek Chytka

Další články

Jak dostat nepojízdné auto ze zahraničí? Správné pojištění může zachránit desítky tisíc

S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.

zobrazit článek >

Co dělat, když díl do auta nikde nemají? Vytiskněte si ho!

Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk

zobrazit článek >

Elektroinstalace jako cesta k zábavě i bezpečí ve vašem autě

V dnešní době jsou auta více než jen dopravní prostředky – jsou naším každodenním společníkem. Řada z nás tráví v autě téměř třetinu svého dne, a to nejčastěji cestou do práce a pak zase domů. Pro jiné je prací samo cestování autem. Je proto namístě si prostředí auta zútulnit i zabezpečit tak, aby byl náš čas strávený s tímto pomocníkem nejen příjemný, ale zejména i bezpečný.

zobrazit článek >