Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Na dálnicích s vloni méně bouralo

4. března 2009

Poměrně významný úbytek nehod zaznamenala statistika Policejního prezídia v roce 2008 na českých dálnicích. V porovnání s rokem 2007 (celkem 5785 nehod) se na českých dálnicích stalo v roce 2008 (celkem 5445 nehod) o 340 méně nehod. Dálnice a rychlostní silnice jsou v porovnání se silnicemi nejbezpečnějším typem komunikací v České republice.

Nejdelší dálnici D1 (3519 nehod v roce 2008) následuje tah D5 z Prahy do Plzně (756), dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové (496) a dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k německým hranicím (447). I přes stále vysoký celkový počet nehod je pozitivní klesající trend.

Ředitelství silnic a dálnic ČR odůvodňuje klesající trend v počtu nehod stále dokonalejším bezpečnostním opatřením na českých dálnicích. „Každoročně do bezpečnosti na dálnicích investujeme stamilióny korun. Poslední dva roky byly tyto investice rekordní. A vyplácí se to,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Aktuální statistiky ŘSD jsou velmi optimistické.

Počet nehod totiž v posledních letech stále vzrůstal. Tento trend se zastavil a naopak otočil právě v roce 2008. Velmi kuriózní je, že počet nehod v meziročním srovnání poklesl i přes velmi početnou hromadnou havárii, ke které došlo počátkem roku 2008 na dálnici D1. V případě, že by k této hromadné havárii nedošlo, byla by statistika za rok 2008 mnohem příznivější. Současně s klesajícím počtem nehod klesá také počet usmrcených a zraněných.

Zatímco v roce 2007 zemřelo na českých dálnicích celkem 47 osob, v roce 2008 už to bylo o 15 méně (celkem 32 osob). Těžce zraněných bylo v roce 2007 83 osob a v roce 2008 90 osob. Lehce zraněných pak 649 (2007), respektive 638 (2008). Hlavní příčiny nehod zůstávají stejné. Nejčastěji jde o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a viditelnosti, dále je na vině časté překračování maximální dovolené rychlosti, nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti nebo srážka se zvěří.

Celkově poklesla také škoda způsobená nehodovostí na českých dálnicích. Zatímco v roce 2007 dosáhla škoda částky 6,382 miliardy korun, v roce 2008 to bylo 6,296 miliardy korun.

-ric- ; ŘSD

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >