aktuálně: 41 uzavírek, 20 nehod
Zákruta.cz  >  

Crash test - Slovník pojmů a zkratek

Crash test

nárazová zkouška

Crash test je nárazová zkouška, kterou provádí pověřené organizace u každého nového vozu. Při testech se ověřuje nejen odolnost karoserie při čelním, bočním či zadním nárazu, ale také ochrana posádky uvnitř vozu. Každý testovaný vůz je před provedením testu opatřen řadou senzorů a do jeho interiéru jsou umístěny zkušební figuríny, které simulují chování posádky vozu při nehodě. Na světě se crash testy zabývá více na sobě nezávislých organizací, které mají každá svou metodiku testů. Odlišují se nejen v typech prováděných nárazů, ale také v rychlostech a v systému hodnocení výsledků.

Evropská organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) provádí na každém voze test čelního nárazu při rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry, test bočního nárazu do vozu v rychlosti 50 km/h a tzv. pole test, při němž za pomoci ocelového sloupku simuluje boční náraz vozu do stromu při rychlosti 29 km/h. Americká organizace NHTSA (National highway traffic safety administration) testuje odolnost vozů při čelním nárazu při rychlosti 56 km/h do pevné překážky (zeď), boční náraz do vozu při rychlosti 62 km/h a test převrácení. Crash testy provádí například i australská organizace ANCAP (Australasian New Car Assessment Program).

Za crash testy získá každý vůz dle dosaženého výsledku určitý počet bodů, popřípadě hvězdiček. Kromě těchto standardních testů se provádí i další vedlejší testy. Svou pozornost tak organizace věnují i ochraně dětí ve voze anebo chodců při střetu s vozem. Finální výsledky může ovlivnit řada faktorů: rychlost aktivace airbagů, správné fungování bezpečnostních pásů, kontrola zapnutí bezpečnostních pásů (kvůli nastavení razance airbagu ve spojení s předpínačem pásů) či senzor přítomnosti spolujezdce (případná automatická deaktivace airbagu před spolujezdcem). Důležité při hodnocení provedeného crash testu je, aby se případné záchranné složky mohly bez problémů dostat k posádce.