aktuálně: 41 uzavírek, 35 nehod
Zákruta.cz  >  

4WS - Slovník pojmů a zkratek

4WS

Four Wheel Steering, systém aktivního natáčení zadních kol, řiditelná zadní náprava

4WS (Four Wheel Steering) je systém natáčení zadních kol. Vozy s tímto systémem se vyznačují lepší manévrovatelností při nižších rychlostech a ovladatelností při vyšších rychlostech. Prvním sériovým automobilem, který byl v sérii vybaven natáčením zadních kol, byla roku 1988 třetí generace Hondy Prelude. Japonská automobilka sestrojila tento mechanický systém natáčení zadních kol dle vychýlení kol předních kvůli stížnostem sportovně založených zákazníků na nedotáčivost předchozí generace Prelude.

Podle směru natočení zadních kol vzhledem k natočení kol předních se rozlišují dva typy řízení: nesouhlasné a souhlasné. Nesouhlasné řízení funguje při nižších rychlostech. Natočením zadních kol v opačném směru, než jsou natočena ta přední, se zmenšuje poloměr otáčení, což usnadňuje například parkování. Naopak při vyšších rychlostech je řízení zadní nápravy souhlasné - zadní kola jsou natáčena ve stejném směru jako ta přední. Vůz díky tomu získává lepší dynamickou řiditelnost a přínos řiditelné zadní nápravy pozná řidič například při rychlejším průjezdu zatáčkou či změně jízdního pruhu.

Automobilku Honda následovala řada dalších, převážně japonských automobilek. Jediným evropským zástupcem, který užíval mechanický systém 4WS, byl sportovní vůz BMW 850CSi. Slibnou budoucnost 4WS ukončil nástup stabilizačního systému ESP. I tak se během dvou desítek let vyvinul původní mechanický systém 4WS v elektromechanické a elektrohydraulické systémy. V roce 2008 představila francouzská automobilka Renault model Laguna GT, u kterého využila řiditelnou zadní nápravu. Tento systém automobilka zprvu prezentovala jako Active Drive, avšak zanedlouho po svém představení přijal oficiální název 4Control.