aktuálně: 41 uzavírek, 9 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Měření rychlosti v České republice

15. září 2008

Silniční radary měří rychlost pomocí Dopplerova jevu s využitím odražených radiových vln v mikrovlnném pásmu. Paprsek vysílaný parabolickou anténou se odráží od karoserie projíždějících vozidel zpět k radaru, je zachycen anténou a zesílen.

Zpracováním odraženého signálu složitými elektronickými obvody je vypočtena rychlost projíždějícího vozidla. Mikrovlnné záření vysílané radarem se šíří přímo a chová se podobně jako světlo. Prochází sklem a plastickými hmotami.

Radarové vlny se odrážejí od kovových částí karosérie a některých terénních překážek, jako jsou například svodidla, sloupy veřejného osvětlení a železobetonové konstrukce. Radarové detektory zachytí odražené paprsky radaru a reagují na ně zvukovým a světelným signálem - poplachem.

Policie České republiky používá výhradně jeden typ radarů. Jsou to silniční radary RAMER-7 a RAMER-7 M, které pracují mikrovlnném Ka pásmu s frekvencemi 34.0 GHz a 34.3 GHz. Paprsek vysílaný radarem je velmi úzký - úhel pouhých 5° - a radary RAMER- 7 mají velmi nízký vysílací výkon, který ztěžuje možnost odhalení.

I ve srovnání s ostatními světovými výrobci mají české radary špičkové technické parametry. Dosah radaru RAMER-7 je maximálně 60 metrů; obvykle se ale měří na vzdálenost do 35-ti metrů. Překročení rychlosti je zdokumentováno videokamerou a snímek je přenesen do počítače - notebooku.

Pro měření v noci je radar doplněn bleskem. Radary typu RAMER-7 nejčastěji potkáte zabudované do civilních neoznačených automobilů. Radarová hlava je zasazena do přední masky automobilu, počítač s LCD displejem a řídící panel jsou před sedadlem spolujezdce. Takzvané stacionární (pevně stojící) radary RAMER-7 jsou umístěny v kovových skříních podél silnic.

Budky jsou většinou prázdné. Například po Praze je sice několik radarových budek, ale radar je umístěn vždy jen v jedné z nich. Posledním provedením jsou přenosné trojnožky, které se v poslední době opět začínají používat. Trojnožky představují pro řidiče velké nebezpečí, protože jsou velmi snadno maskovatelné v terénu.

Ostatní dva celosvětově používané kmitočty - takzvané X a K pásmo ani speciální radarové kmitočty (například Ku pásmo) se k měření rychlosti v České republice nepoužívají, to však neplatí v okolních státech, například v Polsku, Rakousku nebo Německu.

Policie ČR prozatím hromadně nepoužívá ani laserové měřiče rychlosti; ty se začínají objevovat u Městské policie.

Richard Vlček (Internet)

Další články

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >