Motor a pohon | |
---|---|
Motor | 1,4 TSI |
Druh morotu | zážehový |
Palivo | bezolovnatý benzín |
Objem válců (cm3) | 1 390 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon kW / HP / ot | 90 / 121 / 5 000 |
Max. toč. m. Nm / ot | 200 / 1 500 |
Poháněná náprava | přední |
Max. rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9.50 |
Převodovka | manuální |
Počet rychlostních stupňů | 6 |
Tvar a rozměry | |
---|---|
Tvar | cupe |
Rozměry D / / V (mm) | 4 199 / 1 779 / 1 480 |
Objem zavazadl. prostoru (l) | 350 |
Se sklopenými sedačkami (l) | 1 305 |
Pohotovnostní hmotnost (kg) | 1 251 |
Poměr hmotnost / výkon (kg / 1kW) | 13.90 |
Rozměr pneumatik | 195/65 R 15 |
Spotřeba | |
---|---|
Město (l) | 8.20 |
Mimo město (l) | 5.10 |
Kombinovaná (l) | 6.20 |
Emise CO2 (g/km) | 144 |
O lidovém voze (německy "Volkswagen") se v Německu začalo mluvit poprvé v roce 1904. Již tehdy se mezi konstruktéry rozšířil názor, že budoucnost automobilového průmyslu bude patřit hospodárné hromadné výrobě levných a malých vozů. Zdálo se, že cestu ukazuje vývoj v Americe, kde pozvolna vznikal masový trh s automobily. Ovšem v debatě o lidovém autě, kterou podnítil americký příklad, zazníval skeptický podtón.
V Německu byl totiž osobní automobil považován za luxusní zboží a jako takový podléhal vysokým daním. Také technika se složitou obsluhou, která navíc vyžadovala náročnou údržbu, mluvila proti popularizaci automobilu.
První lidový vůz byl vyroben v roce 1908 na druhé straně Atlantiku, kde velká kupní síla a technika výroby otevřely cestu k motorizaci americké společnosti. Ford Motor Company začala vyrábět za pomoci pásové výroby model "T" a ten posloužil evropským výrobcům za vzor racionalizované hromadné výroby. Do roku 1927, kdy došlo k zastavení výroby modelu lidově nazývaného "Tin Lizzy", bylo vyrobeno 15 007 033 kusů.
Pod vlivem Henryho Forda,konstruktéra modelu "T", se myšlenka lidového vozu stala v době Výmarské republiky hlavním tématem motoristické publicistiky a fantazii konstruktérů propůjčila křídla. Jak příznačné: Už jako osmnáctiletý student odborné technické školy předložil Maďar Bela Bareny, který později - stejně jako August Horch, Ettore Bugatti, Ferdinand Porsche a Heinrich Nordhoff - vstoupil do "automobilové síně slávy", v roce 1925 návrh podvozku pro lidový vůz. Ačkoli pro německou cestu k motorizaci měl určující význam motocykl, dosáhli výrobci automobilů při konstrukci lidového vozidla zjevného pokroku. Kvůli vysokým daním uvaleným a automobily a cenám benzinu pokračovali v práci na vývoji vozů s maloobsahovými úspornými motory.
Nikoli jako značka, ale jako druh představovaly lidové vozy začátkem třicátých let hlavní atrakci mezinárodních výstav automobilů v Berlíně. BMW, Mercedes, Opel, Ford, Adler, Hanomag - ti všichni prezentovali v roce 1934 modely, které měly nízkou spotřebu a byly vhodné pro sériovou výrobu. Tyto modely byly motoristické veřejnosti vychvalovány jako lidové vozy. Když národní socialisté nastolili svou diktaturu, byly technické koncepce připraveny a pojem "lidový vůz" zazněl ze všech úst.